18.02.2023 г.
Ана Михова, "24 часа"
Прокурор Милева, знак за какво е новият списък “Магнитски” за прокуратурата?
През последните дни виждаме колко много прочита има у нас на административните санкции, наложени от Службата за контрол на чуждестранните активи (OFAC) на Министерството на финансите на САЩ. И ако в повечето коментари има преди всичко политика, то за прокуратурата съществува единствено правната страна на въпроса.
А той безспорно е, че и по петте санкционирани лица - български граждани, прокуратурата е предприела всички необходими действия, съобразени с компетентността си по конституция и закон. Спрямо две от лицата дори има внесени обвинителни актове и те са предадени на съд.
Но спомнете си, когато преди шест години бивш енергиен министър беше предаден на съд, какво чухме - прокуратурата изпълнявала нечия поръчка. През 2019 г. лидер на партия бе обвинен от прокуратурата за шпионаж в полза на Русия и предаден на съд. Само че които днес аплодират санкциите, казваха как прокуратурата “хвърляла прах в очите на обществото”. Ето защо, ние виждаме и знак за подкрепа от страна на нашите евро-атлантически партньори.
Значи не го възприемате като сигнал, че държавното обвинение не си е свършило работата и се налага САЩ да ни казват нещо, което знаем?
Тъкмо обратното. За кое точно не сме си свършили работата?! Божков е привлечен в качеството на обвиняем за извършени от него 19 престъпления. Година и половина по-късно той бе санкциониран от САЩ, а сега и от Великобритания. Необходим е комплексен подход в борбата с корупцията. Ясно заявихме това и в позицията на прокуратурата.
Разкриването на престъпленията е от компетентността на органите на МВР и службите за сигурност, които при установяване на данни за престъпление следва да уведомяват прокуратурата. Едва тогава прокуратурата може да реализира правомощията си по конституция и закон, а именно да образува досъдебно производство и да ръководи разследването, като упражнява надзор за законосъобразното му провеждане и при наличие на достатъчно доказателства да привлича към наказателна отговорност лицата, които са извършили престъпления.
Защо не разпитате Васил Божков по видеоконферентна връзка? Настоятелни ли сте достатъчно?
- Още преди една година е изпратена молба за правна помощ до компетентните съдебни власти на ОАЕ с искане за провеждане на разпит в качеството на свидетел на лицето Васил Божков чрез видеоконферентна връзка.
До момента молбата не е изпълнена от ОАЕ. От страна на прокуратурата са извършени всички необходими действия, но изпълнението на молбата за правна помощ е единствено от компетентността на съдебните власти на ОАЕ. И какво излиза - рухва поредна неистина, която политици изговарят с лекота към прокуратурата, която не желаела да приеме твърденията на Божков.
Нищо подобно. Има ред, установен по реда на НПК, и ние сме длъжни да го спазим. По изпратената молба за екстрадиция на обвиняемия Васил Божков до настоящия момент не е постъпил отговор от компетентните власти в ОАЕ. Отделно от това прокуратурата е изготвила и изпратила общо 4 нови молби за правна помощ, по които от властите на ОАЕ е поискано да връчат на обвиняемия Васил Божков призовки за доброволното му явяване пред българските разследващи органи, като последната от тях е изпратена на 18 януари 2023 г.
С тези допълнителни молби за правна помощ на обвиняемия Божков е дадена възможност да се яви доброволно пред българските разследващи органи и да се възползва пълноценно от всичките си права по българското законодателство, включително да даде обяснения по делото. На обвиняемия Васил Божков са посочени 34 дати за явяване пред органите на досъдебното производство в България.
Делото срещу него беше образувано преди три години. Защо още няма обвинителен акт и не е внесено в съда?
От страна на Прокуратурата на Република България са извършени необходимите действия, но изпълнението на молбата за правна помощ е само от компетентността на съдебните власти на ОАЕ. Тя е от изключителна важност за разкриване на обективната истина и за продължаване на разследването.
Изпълнението на молбата за международна правна помощ от органите на ОАЕ е основано единствено на принципа на “взаимност”, тъй като България няма договор за правна помощ с ОАЕ. Принципът на взаимност означава, че ОАЕ следва да преценят дали на тази база ще приемат изпълнението ѝ.
По досъдебното производство са разпитани повече от 200 свидетели. Наблюдаващите прокурори са разпоредили данъчни ревизии, част от които все още не са приключили.
Материалите от извършените данъчни ревизии са отделени в 47 прокурорски преписки, по които след проверки са образувани 27 досъдебни производства за данъчни престъпления и пране на пари. Изпратени са общо 18 европейски заповеди за разследване и молби за правна помощ до САЩ, Великобритания, Швейцария, Австрия, Гърция, Румъния, Кипър, Франция, Люксембург, Полша, Малта, Унгария, Китай, Албания, Молдова, Монголия, Грузия, като само част от тях са изпълнени. И да, известно е, че все още няма положителен отговор на искането ни до властите в ОАЕ за екстрадирането на обвиняемия. Мога да ви уверя, че наблюдаващите прокурори правят всичко възможно, за да приключат тези разследвания.
Поискахте САЩ да ви предоставят данните, с които разполагат и възоснова на които са включили петимата българи в санкционния списък. Държавното обвинение не може ли само да събере доказателства?
Прокуратурата събира доказателства съгласно строгите изисквания на Наказателнопроцесуалния кодекс. Когато говорим, че българският процес е изключително обременен, тромав, изпълнен с редица формалности, визираме и това. Санкциите по закона “Магнитски” имат само “административен характер” - това е основната разлика между действията на българската прокуратура и тези на Службата за контрол на чуждестранните активи при Министерството на финансите на САЩ.
Наред с това прокуратурата не е органът, пак според конституцията и законите на страната, който разкрива престъпленията. Заради това не приемаме, че единствено съдебната власт следва да бъде обект на критики заради незадоволителното състояние на борбата с корупцията по високите етажи на властта.
Това е обща отговорност на всички власти - на изпълнителната в лицето на МВР и службите за сигурност, както и на законодателната, която в изминалите две години, за голямо съжаление, предприе действия, с които, вместо да допринесе за противодействието на престъпността, допълнително утежни работата ни - визирам и закриването на органите на специализираното правосъдие.
Очаквате ли американските власти да ви отговорят? В какви срокове и какво ще последва, ако получите отговор?
Да, разбира се. Въпреки че съгласно европейското законодателство и трайната практика на Върховния административен съд наложените от Службата за контрол на чуждестранните активи на Министерството на финансите на САЩ санкции са неприложими за ЕС, прокуратурата незабавно се самосезира.
Вече сме изискали цялата информация за санкционираните български граждани, налична в структурите на МВР, ДАНС, КПКОНПИ, НАП и други. Ако бъдат установени достатъчно данни за извършени престъпления, прокурорите няма да се поколебаят да образуват досъдебни производства и да повдигнат обвинения.
За какво е делото, което се води в националното следствие и е свързано с Иван Генов, Александър Николов и Румен Овчаров?
Досъдебното производство е било образувано с постановление на прокурор при Специализираната прокуратура за това, че в периода 2016-2020 г. няколко лица са се сговорили да извършват престъпления в страната и чужбина с цел имотна облага (т.нар. престъпен сговор). След закриването на специализираното правосъдие материалите са изпратени по компетентност на Окръжната прокуратура - Враца, а разследването се провежда от екип следователи от НСлС.
В хода на производството са извършени редица действия по разследването, включително и разпити на свидетели, но предстоят още.
Събрана е значителна по обем информация - над 50 тома. В момента се извършва анализ на събраните доказателства и наблюдаващите прокурори ще преценят дали те са достатъчни за повдигане на обвинения.
Защо научихме за него, след като тримата бяха посочени в списъка “Магнитски”?
Няма как прокуратурата да информира за всички образувани проверки и досъдебни производства най-малкото защото това е и невъзможно, колкото и открити да сме към медиите и обществото. Много често в последните години виждаме как властимащи, политици, хора със солидни възможности, които са се определяли за “недосегаеми”, използват медиите като своя защита дори повече от адвокатите.
Видяхме много коментари, които последваха обявяването на санкциите, свързани с нуждата от реформа на правосъдието, включително и приемане на закона за разследване на главния прокурор, който определяте като противоконституционен.
С нищо тези коментари не променят становището не само на прокуратурата, но и на много авторитетни юристи и представители на академичната общност, че приемането на извънредно законодателство не помага, а пречи на правосъдната система. Разбира се, няма да коментирам мненията на политиците най-малкото защото те отново са в предизборна ситуация. Все пак нека не забравяме, България е суверенна държава и е в наш общ национален интерес да съблюдаваме конституцията и законите на страната. Всичко друго би представлявало риск за демокрацията и би довело до нарушаване на един от основните принципи на Европейския съюз - върховенството на правото.
Опитите за налагане на законодателство, с което се цели ограничаване на независимостта на главния прокурор, не са нищо друго освен посегателство срещу независимостта на правосъдието. Това в крайна сметка рефлектира върху правата на всички граждани.