Върховната административна прокуратура /ВАП/ обобщи резултатите от проверката за законност, възложена на окръжните прокуратури Добрич, Варна и Бургас и на контролните органи на Министерство на регионалното развитие и благоустройството /МРРБ/, Регионалните дирекции за национален строителен контрол /РДНСК/ и Комисията за ...
Върховната административна прокуратура /ВАП/ обобщи резултатите от проверката за законност, възложена на окръжните прокуратури Добрич, Варна и Бургас и на контролните органи на Министерство на регионалното развитие и благоустройството /МРРБ/, Регионалните дирекции за национален строителен контрол /РДНСК/ и Комисията за защита на потребителите /КЗП/, по спазване разпоредбите на Закона за устройство на черноморското крайбрежие /ЗУЧК/, Закона за концесиите /ЗК/, Закона за устройство на територията /ЗУТ/, Закона за държавната собственост /ЗДС/ и Правилника за прилагането му /ППЗДС/, Закона за туризма /ЗТ/ и Закона за защита на потребителите /ЗЗП/ от концесионерите и наемателите на морски плажове, както и актовете и мерките на общинските служби за осигуряване на свободен достъп до морските плажове и обезопасяване на свободните плажни ивици.
При възложената проверка е установено, че от общо 206 морски плажа, на концесия са били отдадени на различни юридически лица 72, а 16 са били отдадени под наем от Министъра на МРРБ. По реда на чл. 7, ал. 6 от ЗУЧК на областните управители в Добрич, Варна и Бургас са били възложени за отдаване под наем 51 морски плажа, а стопанисването и поддържането на 77 неохраняеми морски плажа е възложено на областните управители и кметовете на черноморските общини.
От анализа на постъпилите във ВАП материали е видно, че в хода на проверката, контролните звена на МРРБ, на областните управители и общините са установили множество нарушения допускани от наематели и концесионери, както на задължителните дейности по §1, т. 1 от ДР на ЗУЧК, така и на договорните задължения от страна на наемателите /концесионерите/, които се изразяват главно в следното: липса на осигурено водно спасяване; необезопасена акватория на морските плажове; липса на осигурено здравно и медицинско обслужване; липса на осигурено санитарно-хигиенно поддържане; неосигурена зона за свободно плажуване; неосигурен свободен достъп на граждани и на лица с увреждания до морския плаж; предприето незаконно строителство; поставяне на преместваеми обекти и съоръжения, извън одобрените схеми на МРРБ и/или без разрешение на главния архитект на съответната община; предоставяне на услуга, която не съответства на категорията на обекта и други.
По време на проверката от черноморските общини са били предприети необходимите мерки за обезопасяване и обозначаване на неохраняемите морски плажове.
В изпълнение на възложената им от ВАП проверка, инспекторите на Комисията за защита на потребителите са извършили 229 проверки на морски плажове, места за подслон и настаняване, заведения за обществено хранене и търговски обекти. Констатирани са 63 нарушения по ЗЗП и ЗТ. Съставени са 36 акта за установяване на административни нарушения /АУАН/, а в 5 от случаите срещу неизправните търговци са предприети принудителни административни мерки по реда на чл.46, ал.2 от ЗЗП - принудително затваряне на търговския обект.
Наред с това, във връзка с указанията на ВАП, от контролните органи на РДНСК са извършени 147 проверки на морските плажове, при които са били констатирани 190 нарушения по ЗУТ - за извършени незаконни строежи и неправомерно поставяне на преместваеми обекти на плажа. За премахването им са били издадени заповеди.Според данните на контролните органи до приключване на проверката доброволно са били премахнати 37 строежа и преместваеми обекти. В процедура по съдебно обжалване са 81 заповеди за премахване. Спрямо 72 заповеди, които са влезли в сила, са предприети действия за премахване по реда на Наредба № 13/23.07.2001 г. и на чл. 57а от ЗУТ.
В рамките на проверката, ВАП изиска и провери част от действащите концесионни договори, при което се установи, че от страна на концедента /в случая МРРБ/ са били поемани задължения извън неговите компетенции, а задълженията на концесионерите не са били ясно и конкретно формулирани. В концесионните договори липсват текстове /и санкции/, като последици при неизпълнение на договорни задължения, включително и такива предвиждащи прекратяване на договорите в случай на незаконно строителство на морския плаж, на промяна на качеството и количеството на плажната ивица, както и при поставяне на преместваеми обекти на плажа в нарушение на процедурата по чл. 56 от ЗУТ.
Проверката на ВАП показа, че с изключение на последната /разпоредена през август 2009 г./, извършваните предишни инспекции от контролните звена на МРРБ са приключвали до голяма степен формално. Докладите за тях съдържат предимно констатации.Липсва задълбочена преценка на установените нарушения на ЗУЧК. Не са правени предложения до министъра на регионалното развитие и благоустройството за предприемане на административно-наказателни мерки спрямо виновните лица, както и преценка на основанията за изменение или прекратяване на концесионни и наемни договори.
Във връзка с констатациите от проверката, в защита на държавния и обществен интерес, ВАП сезира министъра на регионалното развитие и благоустройството с предложение да бъдат подложени на обстойна проверка всички сключени до момента концесионни и наемни договори касаещи морските плажове, като се прецени съответствието им с изискванията на закона и при наличие на нарушения, непълноти и несъответствия, да се предприемат адекватни мерки за отстраняването им. Поискано е също така, да се прецени наличието на основания за търсене на дисциплинарна, административна или друг вид отговорност от длъжностните лица, в случай на неизпълнение на служебните им задължения за упражняване на контрол по спазване изискванията на Закона за устройството на Черноморското крайбрежие, Закона за концесиите, Закона за държавната собственост, а при данни за престъпление - да се уведоми прокуратурата.