Прокурор Цветомир Йосифов, ВКП: Промените в законодателството за европейските заповеди за арест са отговорност на депутатите, не на магистратите

25 Април 2023 г.

25.04.2023 г.

БГНЕС

Прокурор Йосифов, преди дни Лена Бориславова заяви, че само за една седмица прокуратурата е получила два отказа за екстрадиция от Испания и Сърбия по нейни искания и това е причина за липса на доверие на международните и европейските партньори на България към работата на държавното обвинение. Как ще коментирате това?

Не съм чул лично изявленията на г-жа Бориславова, но подобно изказване от политик, при това юрист, не звучи сериозно, а и не отговаря на истината. Българската прокуратура има отлично сътрудничество с европейските и международните си партньори. Не може да става и дума за липса на доверие. Подобни твърдения са в сферата на манипулацията и говорят за непознаване на националното и европейското право.

Допускам, че коментарът на г-жа Бориславова идва във връзка с публикации в медиите, свързани с издадена Европейска заповед за арест за български гражданин, задържан през март т.г. в Испания по искане на Софийска градска прокуратура (СГП). Към момента не е получено решение за отказ за предаването му, постановено от съд в Мадрид, нито във Върховната касационна прокуратура, нито в СГП. Чужди партньори не са поставяли въпрос за недоверие и подобни твърдения са откровена лъжа.

Ще напомня само, че в средата на април главният прокурор Иван Гешев изпрати писма до Генералния секретариат на Съвета на Европа, председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен и други европейски институции за трудности, възникнали с приложението на Европейската конвенция за екстрадицията на двама български граждани от Република Сърбия. Друго искане за екстрадиране на обвиняем по делото „КТБ“ не получи отговор повече от 5 години. В резултат вече 9 години, откакто е напуснал страната, той не може да бъде доведен пред българския съд за изясняване на обективната истина по делото.

В публичното пространство се появи информация, че причина за отказа на испанските власти да ни предадат Тони Иванов – Парфюма, е липсата на съдебен контрол у нас върху издадените от прокурор Европейски заповеди за арест (ЕЗА).

Не мога да кажа дали това действително е причината, докато не получим официални документи от Испания. Проблемът с приложението на ЕЗА не е нов. Той е на дневен ред от 2021 г. насам, когато Съдът на Европейския съюз се произнесе с решение по дело С-648/2020 от 10.03.2021 г. В него се посочва, че България не е предвидила ефективна съдебна защита и съдебен контрол преди предаването на издирвано с ЕЗА лице за целите на наказателно преследване.

Съдът в Люксембург с това решение задължава България като страна членка да промени своето вътрешно законодателство и по-специално Закона за екстрадицията и европейската заповед за арест (ЗЕЕЗА). Още тогава прокуратурата е сезирала Министерството на правосъдието, че са необходими законови промени във връзка с цитираното решение. Досега това не е направено, тоест няма на практика промяна в законодателството. Работна група изготви промени в закона и сега предстои да бъдат разгледани в Народното събрание, но мина период от две години, който е твърде дълъг.

Нещо повече – проблемът досега изобщо не е дискутиран от българските депутати. Досега законодателят в лицето на Народното събрание не е отговорил и на въпроса кой конкретен акт на прокуратурата следва да подлежи на съдебен контрол - постановлението на прокурора по чл. 64, ал.2 НПК (за 72-часовото задържане) или самата Европейска заповед за арест.

Знаете, че прокуратурата няма право на законодателна инициатива и не е нейно задължение по конституция да привежда законите в синхрон с европейското право. Това е правомощие и отговорност на Народното събрание. Няма как повече от 2 години да няма промяна в законодателството ни и за това да е виновна прокуратурата, която нито е законодателен орган, нито има законодателна инициатива. Обръщам внимание, че прокуратурата не е безучастна и е изразявала позиция по дело с аналогичен въпрос още от 2020 г., която обаче никой не взе под внимание.

Бездействието на Народното събрание по регулиране на актуалното законодателство и привеждането му в съответствие с европейското право не би могло да бъде вменено като отговорност на прокуратурата. Опитите това да бъде направено показват непознаване на конституцията, законите на страната и европейските стандарти.

Това означава ли, че настоящото дело няма да е последното, по което ще възникнат затруднения при изпълнението на европейските заповеди за арест?

Цветомир Йосифов: Да, това означава. Сблъсквали сме се вече с този проблем и според мен тепърва предстои да продължаваме да се сблъскваме и с по-сложни казуси, ако в спешен порядък не се направят промените. Това обаче не бива да бъде използвано от публични фигури за атаки и дискредитиране на прокуратурата. Тя изпълнява закона такъв, какъвто е и няма възможност да излиза от неговата рамка. Така е във всяка цивилизована държава.

Как тогава проблемът ще бъде решен, след като виждаме, че всяко следващо Народно събрание има все по-кратък живот?

Има внесен законопроект и предстои да се разгледа, ще видим какво ще се приеме в крайна сметка. Някои колеги смятат, че внимателният прочит на решението на СЕС допуска въвеждането на минимално изискване за съдебен контрол в издаващата държава преди предаването на задържаното лице. Не става дума за очакване към България да промени из основи системата за издаване на ЕЗА, като лиши прокурора от тази функция, а да се изпълни решението на Съда на Европейския съюз.

Каквито и решения да се предлагат от практикуващите юристи и академичната общност, ако липсва политическа воля за промени в полза на обществото и борбата с трансграничната престъпност няма как да се постигне желаният резултат. Лесно е за всичко да се обвинява прокуратурата, но това не е от полза нито за самите политици, нито за съдебната система, най-малко за гражданите.