Главният прокурор Иван Гешев пред БНР: Няма недосегаеми, законът е еднакъв за всички

23 Април 2023 г.

22.04.2023 г.

Петър Волгин, „Политически НЕкоректно“, БНР

Достоверно ли е предположението, че именно Вашето отстраняване от поста е основата, върху която ще се гради бъдещата коалиция между ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ?

Във връзка с въпроса ви се сещам за една мисъл на Бърнард Шоу, който е нобелов лауреат и носител на „Оскар“. Той казва, че демокрацията е система, която ни гарантира, че няма да живеем по-добре, отколкото заслужаваме. В този аспект за мен би било изключително тъжно, ако това, което казвате, е така. Много тъжно за българската държава, защото българските граждани и народът не заслужават да живеят по този начин. Още повече, че хиляди българи са дали живота си, за да живеем сега в тази държава.

Това би показало и политическа немощ. Имаме политическа, икономическа, социална криза. Безпрецедентно след 1989 година се намираме и в конституционна криза, защото определението за това е – когато над два органа не могат да функционират или са с непопълнен състав. Само Инспекторатът към Висшия съдебен съвет кара трети мандат, Висшият съдебен съвет е с изтекъл мандат, непопълнен е и Конституционният съд, над 80 органа са непопълнени. В тази ситуация да искаш да дестабилиризираш една от малкото стабилни институции, която е последната преграда пред  престъпността, каквато е прокуратурата, или да отстраниш определен човек, каквато е целта на някои „проектозакони“, означава, че нещо не е наред. Че зад това стои нещо, което не е интересът на хората и на България, а надявам се да не е финансов ресурс. Защото виждате колко струва да платиш на лобисти в САЩ – 350 000 долара, колко струва отстраняване на висш полицай. Задавам си въпроса колко струва един лобистки закон. С удоволствие очаквам да се явя в Народното събрание, за да задам този въпрос.  

Мислите ли, че са давани пари, за да се извършват тези поправки сега в Закона за съдебната власт, в Наказателно-процесуалния кодекс?

Вие какво мислите? Вижте каква информация предостави Софийска градска прокуратура. Дори от медиите може да видите за едни 350 000 долара, които Цветан Василев плаща на американски лобисти. Зад Цветан Василев стоят кои? Малофеев, руската банка ВТБ е била съдружник на КТБ, което е някаква ирония в крайна сметка. Виждате, че 400 000 лв. или евро струва отстраняване на висш полицай. Аз нямам друга логика за това, освен некомпетентност, но съм свикнал да се доверявам на по-логичните предположения. Не може обяснението да е само некомпетентност, защото  с подобни законопроекти искрено се забавляват дори студенти от 2-ри, 3-ти курс „Право“. Нивото на компетентност е изключително ниско. Мен лично би ме било срам Върховният касационен съд да ми посочи, както на сегашния министър на правосъдието, че няма председател на Наказателно отделение, както той е написал. Той дори не знае структурата на Върховния касационен съд, а ще прави реформа.

Защитниците на тези проектозакони казват: „това е много важно да се приеме, защото в момента главният прокурор не подлежи на достатъчен контрол, а не може да има длъжност, която да не е контролирана“.

Образованото невежество се оказва по-опасно от откровената неграмотност. Това е едно клише, хибридна атака, лъжа. Няма как да се контролира магистрат, защото законът контролира всички български граждани. Законопроектът не е за контрол, не е за отчетност. Ако някой го интересуваше отчетност, в тези 3 години Народното събрание щеше да си изпълни конституционните задължения да покани главния прокурор, председателя на Върховния касационен съд и председателя на Върховния административен съд, да изслуша техните доклади.

Много е смешно как този проект беше озаглавен в законодателната програма: „Повишаване на отговорността и отчетността на главния прокурор с цел борба с корупцията“. Този закон има една единствена цел – ако може да се овладее прокуратурата и така да се преформатира политическата и икономическата власт. Той представлява проекторазпоредби, които противоречат на конституцията, спрямо главния прокурор и неговите петима заместници. Тоест – създава се една наказателна процедура спрямо шест човека, а за останалите български граждани е различна процедурата. Това е извънредно законодателство.

Политическите сили, които са флагман на тези реформи, си мислят, че по този начин могат да овладеят прокуратурата. Но не могат. Това няма да се случи, защото нямат базова компетентност. Това не е реформа, а разруха и съсипване на една от малкото стабилни институции, която защитава гражданите. Те ще приемат закона, но за да се случи това, което искат, трябва да имат някаква елементарна юридическа грамотност и базова компетентност. На всички в Народното събрание е ясно, че този закон е противоконституционен.

Не може човек, който не знае, че прокуратурата не е централизирана от 2016 година, чувам, че ще застане начело на Правната комисия – става дума за Надежда Йорданова, един бивш министър, не знае, че прокуратурата не разкрива престъпления, а го прави МВР, който не знае, че прокуратурата не ръководи съдебното следствие, а го ръководи съдът – това е написано в искането за моето отстраняване, да прави съдебна реформа. Този човек твърди, че защото съм подарил творби на Вазов и на Йовков на една неправителствена организация следва да бъда отстранен. А когато попитат този човек: „имате ли основания, какви са ви доказателствата за отстраняване на главния прокурор“ – той отговаря: „нямам“. Такива хора ще правят реформа. Не е реформа, да създадеш една процедура по отношение на шест човека. Реформа е да решиш проблема с наркотиците по улиците. Какво правят след като го повдигаме този въпрос от 2 години? А имаме и законодателни предложения за пияните и дрогирани шофьори. Реформа е  да се бориш с организираната престъпност, а не да закриеш специализираната прокуратура.

Обяснението за това беше, че е бухалка.

Обясненията всеки си ги има. Моето обяснение е, че бяха засегнати сериозни интереси, 3 милиарда бяха запорирани и обезпечени от КПКОНПИ. Ето това е обяснението. Търсете парите навсякъде. А какво обясняват българските политици? Българският народ показа какво мисли с това, че 70% не гласува на изборите.

Призовавам българските политици и народни представители да четат конституцията и решенията на Конституционния съд, защото се съмнявам, че много от тях са ги чели. Аз съм сигурен, че, ако тези поправки се приемат в този вид, ще се обърна към Конституционния съд. През това време ще се развие вълна от доноси, ще се опитат да развият някакво наказателно дело спрямо мен, докато се произнесе Конституционният съд. По същия начин, както без доказателства пред цяла България се разви за пръв път процедура с искане за отстраняване на главния прокурор и единственият резултат беше, че г-жа Йорданова стана смешна.

Възможно ли е да бъдете отстранен докато се произнесе Конституционният съд?

Аз не знам какви разпоредби ще приемат. Но е смешно да се занимаваме с една личност, при положение, че държавата се намира на това дередже – ще използвам тази характерна българска дума. Това показва, че зад всичко стои нещо нелегитимно, при положение, че държавата се намира в това състояние. Показва, пак казвам – политическата немощ на политическата класа, която вместо да решава проблемите на хората се бори и решава, може би, проблемите на олигархията, на организираната престъпност. Всички видяхте как се организират, плащат, за да заплашват магистрати, плащат  за отстраняването на полицаи, плащат на лобисти. Аз нямам съмнение какъв е бил разговорът на задната седалка на един джип. Чух, че ставало дума за културен проект. Мисля, че Христо Иванов беше на задната седалка на джипа. Аз се надявам да чуя какъв е този културен проект към момента, в който се закриваше Специализираната прокуратура. Искам да дам пари за този културен проект.

Кои са олигарсите, които най-много искат Вашето отстраняване?

Едва ли мога да ги изброя. Много хора. Те обаче бъркат прокуратурата с главния прокурор. Прокуратурата ще продължи да функционира независимо кой е главен прокурор, просто защото са много променени законите и законодателната база, в сравнение с 1989 година. Прокуратурата не е същата, хората са други. Те си мислят, че е 90-та,91-ва година и асоциират мен с цялата прокуратура. Нито ще си решат делата, нито ще им приключат проблемите с правосъдието, ако не съм главен прокурор. Истината е, че зад тези атаки стоят 350 00 долара. Имаше го в медиите, че г-н Цветан Василев е дал толкова на американски лобисти. Приятел с Малофеев, приятел с Малинов, акционер в неговата банка е била руската ВТБ, която е със санкции от САЩ и Европейския съюз. Един куп други хора. Може да видите в съответните регистри в САЩ как обвиняеми и подсъдими плащат на лобисти. Няма да се учудя, както казах, да си направят и оперативка в Белград, тези от Nexo, лицето, което вие журналистите сочите като Къро и кой ли още не. Прокуратурата в последните три години извърши неща, които никога не са вършени. Вие предполагали ли сте, че Васил Божков ще се крие в Дубай?

Много хора се питат: „да, биват удряни едни олигарси, достатъчно мощни хора, изглеждащи недосегаеми, но ги удрят, защото те нещо не са удобни, нещо са сгафили. Докато има други олигарси, които не смеят да закачат“.

Кои са тези олигарси, които не са удобни и с какво не са удобни? Ако са „сгафили“, означава, че са нарушили закона. Българската прокуратура действа, когато има достатъчно данни и доказателства за извършени престъпления. Обръщам внимание, че данните за извършени престъпления се дават от МВР. Тоест – МВР трябва да разкрие престъпленията и да дадат данните на прокуратурата. Защо МВР и службите за сигурност, които трябва да разкрият престъпления, след като има такива, които вие твърдите, че оставаме с впечатление, че са извършили престъпление, не са дали данни на прокуратура? НАП, ДАНС, МВР? Когато сме сигнализирани сме предприели действия и то по начин, по който никой български гражданин не е предполагал. Цветан Василев се крие в Белград, човек, който може би командваше държавата. Васил Божков – в Дубай. Някои други в ЮАР и т.н.

Делян Пеевски обаче не се крие никъде.

И вие не се криете никъде, и аз не се крия никъде, и много български граждани не се крият никъде. Няма недосегаеми, ако въпросът ви е в наказателноправен аспект. Ако говорите за Пеевски, той е точно толкова недосегаем, колкото аз, вие или Прокопиев. За всеки български гражданин, за който има данни в българската прокуратура, законът се прилага по еднакъв начин. Докато аз съм главен прокурор това ще продължи по този начин. Тук въпросът е защо, ако цитирате Пеевски, Прокопиев или някой друг, НАП, МВР, ДАНС казват, че проблем няма и нищо не са уведомили прокуратура. Вие какво очаквате да направи българската прокуратура?

Прокуратурата не може ли да се самосезира по сигнали от медиите?

Когато е имало повод сме се самосезирали и сме проверявали, има ревизии от НАП, че няма проблем, има справки от ДАНС, че няма проблем, има от МВР, че няма проблем. Никоя правна правна система в Европа, изключвам някои диктаторски страни, не работи по следния начин: някой решава, че вие сте лош, г-н Волгин, посочва ви с пръст, вас ви арестуват и евентуално тричленка ви разстрелва до стената, както е било. Това не е демокрация, не е върховенство на закона или, ако цитирам г-жа Холмайер, с която няколко пъти се виждахме в Европейския парламент: „Не може в името на върховенството на закона да се нарушава върховенството на закона“. Има правила и те трябва да се спазват от всички. Проблемът в България е, че ние искаме правилата да важат за другите, но не за нас. Всички сигнали от службите, ако е имало – а то не е имало, както и  всички сигнали, по които е имало някаква информация, са проверявани спрямо Пеевски, както спрямо всички български граждани – и спрямо бивши министри, и спрямо бивши министър-председатели. По всеки сигнал се работи, когато има основание се самосезираме и от медиите. Изпълняваме закона по еднакъв начин. Друг въпрос е защо българското Народно събрание не променя законите по начин, по който да бъде по-ефективно наказателното правораздаване, а законите ни са от 68-а година. В един момент мислех, че е от некадърност, но вече смятам, че е нарочно, защото в един момент проблемът може да опре до тях.

Какво стана, г-н Гешев, с кюлчетата, Мата Хари, чекмеджетата?

Има две разследвания. Когато приключат в досъдебна фаза, има различни варианти за приключване според българския закон, ще има произнасяне на съответните наблюдаващи прокурори, в съответствие със закона.  Единият случай, който вие маркирате като „кюлчета“, а правилният термин е „снимки на предмети, които могат да бъдат кюлчета“, във връзка с информация, която постоянно се изисква от Европейския парламент, ми е известно, че е на финала. Очакваха се писма, след което ще се произнесат съответните наблюдаващи прокурори.

Кой стои зад Мата Хари?

Известна шпионка. Откъде да знам кой стои зад Мата Хари? По този въпрос могат да отговорят наблюдаващите прокурори, когато разследванията приключат. Понеже те са с обществен интерес, аз съм сигурен, че българските прокурори публично ще го заявят на българските граждани. И понеже има едно становище на Консултативния съвет на европейските прокурори, че когато има дела от съществено обществено значение се препоръчва главният прокурор и ръководители на прокуратурата да участват в брифинги и медийни събития, аз нямам проблем да присъствам с тях, защото стоя зад всеки прокурор, който си върши работата. Както излязох в случая с Къро, с Цветан Василев и т.н., когато беше заплашена българска дама, жена, следовател. Затова излязох и защитих колегите си. Нямам проблем да изляза с тях, когато са готови по тези случаи да оповестят пред българските граждани какви са резултатите.

А кога ще са готови по разследването на къщата в Барселона?

Не мога да ви кажа. Когато са извършени всички действия по разследването, които са уредени в българския закон. Така ще ви отговори всеки български магистрат. По същия начин може да попитате председателя на ВКС г-жа Захарова кога ще приключи едно съдебно дело – когато са извършени всички необходими действия, които са уредени в закона.

Не е ли логично главният прокурор да има интерес към такива дела и да ги следи много изкъсо?

Нормално е. Имаше един одит на европейски прокурори, който беше извършен над българската прокуратура, и препоръчаха да се промени законът по начин, че българският главен прокурор да може да контролира, да наблюдава такива разследвания. Насоката на промяната от 2016 година в конституцията и след това в Закона за съдебната власт на министъра на правосъдието на Бойко Борисов - г-н Христо Иванов, беше обратната. Да се децентрализира прокуратурата и тя вече е единна, каквито са повечето прокуратури в Европа. Българският главен прокурор не наблюдава, не контролира и може да получи информация по конкретни досъдебни производства, ако му разреши наблюдаващият прокурор. Аз нямам против г-н Иванов и други корифеи на правната мисъл, които предлагат конституционна реформа с очевидното разбиране, че даден закон няма да им свърши работа, а просто искат да преформатират цялата съдебна власт и да я контролират, да внесат предложение главният прокурор да наблюдава, да контролира, да се интересува, да е централизирана прокуратурата. Към момента не е така, а аз спазвам закона такъв, какъвто е.

Ще поискате имунитета на Радостин Василев? Защо точно в този момент, случаят беше доста отдавна?

В понеделник ще се запозная със сигнала и ще преценя дали да поискам имунитета. Всеки път, когато е направено искане от съответен наблюдаващ прокурор, аз съм се съобразявал със становището на човека, който ръководи съответното досъдебно производство. Защо сега? Защо не после, защо преди избори, защо след избори? Ние постоянно сме в избори. Този въпрос го слушам винаги. Защото сега наблюдаващите прокурори са събрали доказателства и защото българската прокуратура не се съобразява с политическите процеси и докато съм главен прокурор ще продължи да не се съобразява.

Не е защото г-н Радостин Василев е критичен към Вас?

Много хора са критични. Те стават критични когато се сблъскат с българското правосъдие. Имам чувството, че утре, ако стане въпрос за някое битово престъпление, извинявайте за сравнението – за кражба на кокошки, ще излезе някой гражданин и ще каже: „репресиран съм от Гешев“. Вече стана модерно, за съжаление, стана тренд на българската политическа класа. Особено на едни флагмани на „съдебната реформа“, докато междувременно няма никаква реформа. Това руши българската държавност. Води до това, което виждате – от 0 телефонни измами, станаха хиляди, бум на организираната престъпност. Това е тъжното, че тези хора явно просто не мислят за държавата, не мислят за хората, а мислят, може би, за личния си, егоистичен и някакъв друг интерес. Мога да предполагам само какъв.

Защо нямаше повдигнато обвинение или искане за сваляне на имунитета на Кирил Петков, след като стана ясно, че е подписал декларация с невярно съдържание? Малко звучи като двоен стандарт.

Имаше брифинг на СРП тогава и хората могат да се запознаят с него. Няма двоен стандарт, колегите са се мотивирали. Ако отказът за образуване на досъдебно производство съдържа някакви нарушения или не е спазен законът, ще се установи, защото има инстанционен контрол над тези откази от Софийска градска прокуратура, от Софийска апелативна прокуратура, от ВКП. Сигурен съм, че ако има нарушения, те ще бъдат констатирани. Ако не бъдат констатирани – значи прокурорът е спазил закона такъв, какъвто е. 

Не всяко нарушение е престъпление, не всяка отговорност е наказателна. Имаме административна отговорност, религиозна отговорност, политическа отговорност. Проблемът е, че в България към нас се обръщат за всякакви неща, които не са от компетентност на прокуратурата. Това е хубаво от една страна, защото означава, че ни имат доверие, но е и тъжно – защото явно държавата я няма. Вчера бях в „Столипиново“. Хората поставят въпроси за чистотата, за образованието, за това, че вече става въпрос за сегрегация. Че техните деца не могат да учат извън квартала. В резултат на това им пишат шестици, а те не говорят български език. Ето това е тъжното. Това са едни изоставени хора и това е една бомба със закъснител. Държавата ги използва само по избори. Тази сегрегация, която се случва в тези общности, в един момент може да взриви държавата. Тя не се грижи за тях, за образованието, за подрастващите, не се грижи за почти нищо и това искрено ме притеснява. Затова българската прокуратура, в рамките на правомощията, с които разполага, прави някои неща, които може да прави.

Между другото надзорът за законност, който е атакуван от г-н Зарков в Конституционния съд, насърчи местните власти да се заемат с облагородяването на тези квартали. Това работа ли е на прокуратурата? Да, имаме такива правомощия по надзора за законност, но това е работа на държавата. Държавата я няма, тя е абдикирала, институциите се разпадат и около нас е разруха. И сега искат да разрушат и една от малкото институции, която е стабилна и прави нещо за хората.

Казахте няколко пъти, че тези идеи за съдебна реформа целят да преформатират политическата обстановка. Какво имате предвид?

Тези хора мислят, че прокуратурата е същата като през 90-те години и правомощията на главния прокурор са като през 90-те години и затова си мислят, че по някакъв начин могат да влияят на политическите процеси. Вярвайте ми, това е невъзможно. Тези хора просто не четат достатъчно. Това е изводът ми при цивилизационния сблъсък, който изживявам всеки път, когато се срещна с някой български народни представители и политици.

Ако ви отстранят от поста главен прокурор, ще влезете ли в политиката?

Не мисля да влизам в политиката. За да си български политик, трябва да гледаш хората в очите и да ги лъжеш. Това качество не го владея. Не покривам стандартите на българската политика, ако въобще има стандарти в момента. Аз си харесвам работата и смятам да си довърша мандата и да дочакам определени хора да влязат в затвора, след влезли в сила осъдителни присъди. Тези, които са нарушили законодателството, които крадат българските граждани, ако щете корумпираните български политици. Ще бъда търпелив, имам още 4 години. След 4 години ще го мисля, ще остана да работя в прокуратурата, както г-н Цацаров. Целият ми живот е минал в съдебната власт. Българският политически живот не ме изкушава. И какво да ме изкушава? На вас харесва ли ви това, което се случва около нас? Връщам се в началото на работата си през 1996 година, само че не съм на 26 години, а съм на над 50 години. Виждам процеси в моята сфера, които ги виждах в мутренските години. Положението е трагично и това го виждат българските граждани, особено извън София. Хората не могат да бъдат излъгани и каква е причината за това. Едва ли е главният прокурор и прокуратурата.

Какво конкретно ще прави прокуратурата в следващите месеци?

Каквото винаги е правила – ще защитава българските граждани и ще се бори с престъпността, ще работи за народа. Това, което трябва да направим ние като нация, цитирах го веднъж, но ще го кажа пак – ако кажем, че приемаме за отделно дърво всеки, който мисли за страната, трябва да се направи гора. Ако всеки си върши работата и е достатъчно компетентен, може да се постигне конкретен резултат. Но имам притеснения на база това, което виждам около себе си.