Ясен Тодоров: Министър-председателят на страната ни няма никакво понятие какво работи прокуратурата

12 Февруари 2022 г.

Нованюз,

„Офанзива“, Любо Огнянов

12 февруари 2022 г.

 

Водещ Любо Огнянов: Какъв може да бъде ефектът от решението на Конституционния съд по отношение на възможността правосъдния министър да иска отстраняване на главния прокурор? В студиото е заместник-директорът на Националната следствена служба Ясен Тодоров. Здравейте.

Ясен Тодоров: Здравейте

-Като следовател как отговаряте г-н Тодоров, че няма достатъчно резултати в борбата с корупцията по високите етажи на властта? Да коментираме и тази папка с 19 имена, която Кирил Петков отнесе, те били 20 всъщност..

-Аз не знам дали беше папка или беше торбичка с изрезки, никой не разбра какво е занесъл премиерът във ВКП при прокурора, който го е разпитвал. Това са абсолютно рутинни действия на прокуратурата. За никакъв институционален натиск не може да се говори.

-Изнудване го нарече държавният глава.

-Когато някой гражданин,независимо дали той е министър-председател или заема или не заема висша държавна длъжност, съобщи, че знае за извършени престъпления и техните извършители, първо той е длъжен да предаде тази информация на съответните органи на МВР или на прокуратурата. Ако не го направи, те са длъжни да го потърсят и да изискат тази информация. Един от случаите, които премиерът спомена на брифинга, е едно разследване, в което аз участвам заедно с екип от още двама колеги. Не мога да ви кажа кое, защото нямам разрешение от наблюдаващия прокурор. По един от тези случаи аз още на следващия ден съм изискал официално информация от премиера и от МВР за данните, с които те разполагат за съпричастността на конкретно физическо лице към извършването на някакви престъпления.

-Да уточним – криминално проявено лице ли е или политик?  

-Не искам да правим сензации. Проблемът в голяма степен на прокуратурата е, че прокурорите и следователите, а и разследващите полицаи, с които прокуратурата работи, тихо, кротко и съвестно си вършат работата и никой не я вижда. Премиерът си позволи да заяви в Брюксел, че на всички е ясно, че прокуратурата не работи.

-Той каза, че няма и достатъчно резултати.

-Според мен, за съжаление, министър-председателят на страната няма абсолютно никакво понятие за това какво работи прокуратурата и следствието.

-Как отговаряте на критиките, че няма достатъчно резултати в борбата с корупцията?

-Борбата с корупцията по високите етажи на властта е проблем не само  в България, и в Европа, и в целия свят. Знаете колко филми са правени на тази тема. Не съм съгласен, че няма никакви резултати. Има конкретни наказателни производства, които са завършили с успешен край. Ако говорим защо в Специализираната прокуратура няма толкова много влезли в сила осъдително присъди, все пак трябва да отчетем, че тя е сравнително млада, както и Специализираният съд. А за да се стигне до окончателна присъда, имаме едно триинстанционно производство, което завършва с окончателен акт на ВКС.

-Да говорим за Конституционния съд и решението, което отваря вратата пред едно бъдещо искане за отстраняване на главния прокурор, анонсирано от правосъдния министър Надежда Йорданова. Според Вас докъде може да стигне едно такова искане във ВСС? Той е сега с двама души по-малко.

-С трима души по-малко, защото на мястото на зам.-главния прокурор Пламена Цветанова Народното събрание така и не можа и да излъчи член на Прокурорската колегия, а на мястото на двамата съдии от професионалната квота не бяха избрани техни заместници.

Всичко, зависи от доказателствата, както в едно досъдебно производство, никой не може да каже предварително, че има някакви гласове, които са „за“ Иван Гешев или „против“ Иван Гешев. Всичко зависи какво ще предостави правосъдният министър. Като в едно наказателно производство – ако има доказателства, лицето ще бъде осъдено.

-Една такава процедура колко продължава?

-Може да продължи един ден, може и по-дълго. Тя не е конкретно разписана в Закона за съдебната власт. Ако бъдат представени убедителни доказателства за някакво тежко нарушение, системно нарушение на служебните задължения или действия, уронващи престижа на съдебната власт, всеки един от тримата големи може да бъде освободен от ВСС. Всъщност ВСС да вземе решение, с което да предложи на президента да издаде указ за освобождаване.

-Един цитат на Кирил Петков. Той каза следното: „Ако се внесат ясни доводи защо Гешев трябва да бъде премахнат и ВСС не ги приеме, цялото общество ще бъде наясно, че това е решение, въпреки фактите“. И още един цитат от бившия премиер Иван Костов, който призова членовете на ВСС да подадат оставки заради решението да отхвърлят преди няколко месеца като недопустимо искането на служебния министър Янаки Стоилов за предсрочно освобождаване.

-Първият цитат малко зловещо звучи Гешев да бъде премахнат. Надявам се да не означава физически премахнат. Това е още един конкретен пример за груба и брутална намеса от страна на изпълнителната власт в суверенната съдебна власт, която има своя воля и взима решенията по доказателствата, с които разполага. По отношение на цитата на бившия премиер Иван Костов, когото аз много уважавам, може да направим следния паралел – означава ли това, че когато Конституционният съд отмени някоя норма на закон, приет от Народното събрание, Народното събрание трябва да се саморазпусне и означаваше ли това, че когато Конституционният съд отмени като противоконституционна частта от указа на президента за назначаване на първото му служебно правителство през миналата година в частта за назначаване на служебния министър на икономиката, трябваше президентът да напусне поста си?

-Разбрах Вашата логика. Подготвят се промени в Закона за съдебната власт. Днес прокуратурата вече обяви своето становище за готвените промени, логично е против. Смятате ли, че след приемането на тези промени, ще стартира и процедура по подмяна на членовете на ВСС? Само да припомня, че октомври, ако не се лъжа, изтича мандатът?

-Ако не се лъжа и аз, на 3 октомври изтича мандатът на настоящия състав на ВСС. За голямо мое съжаление, настоящата изпълнителна и законодателна власт не вкара за разглеждане някакъв пакет от законодателни промени за т.нар. съдебна реформа, а започна да вкарва някакви идеи на парче и първият официален акт е един законопроект на Министерството на правосъдието, което е в две насоки. Едната е закриване на специализираното правосъдие. Другата е кариерните бонуси на членовете на ВСС и на инспектората. Камарата на следователите вчера е изготвила становище. Премахването на специализираното правосъдие според нас ще бъде голям удар срещу правосъдието и голям бонус срещу организираната престъпност. Лично аз смятам, че през годините специализираното правосъдие беше натоварено с много допълнителни функции. Някои от тях може би наистина трябва да отпаднат, но борбата с организираната престъпност и международното правно сътрудничество по наказателни дела и работата по дела на Европейската прокуратура според мен трябва да останат в компетентността на Специализираната прокуратура.

-Това е записано и в Становището на прокуратурата - липсва регламентация за компетентността по делата на Европейската прокуратура. Закриването на специализираните съдилища, ако бъде прието, как ще се отрази на досъдебните производства, при които още не е имало разпоредително заседание. Делата ще бъдат прехвърляни по местна компетентност. Това смятате ли, че може да се отрази на събраните до момента доказателства?

-Проблемът с разследване на организирана престъпност по места в страната е голям, защото за голямо съжаление понякога има местни взаимовръзки в по-малките населени места. Понякога, както в САЩ имат ФБР, се налага централизираният орган да се намеси, за да бъдат прекъснати тези местни зависимости.

-Ще бъде ли стимулирано разследването за корупция по високите етажи на властта, внасяйки възможност за разследващи функции на реформираната КПКОНПИ? Днес премиерът даде и една заявка да търси хора извън страната, които живеят с професионален опит за това?

-Аз казах, че премиерът за съжаление няма абсолютно никаква представа за работата на прокуратурата и разследващите органи. Аз чух тази част от неговото интервю, в която каза, че ще търси хора с опит в разследването на корупция от българската диаспора в чужбина. Много ми е интересно какви ще бъдат тези хора. Съмнявам се български граждани да са участвали в разследвания на корупция в органи на чужди държави. Аз не знам какъв ще бъде проектът за разделянето на КПКОНПИ на две. Имам притеснения в тази посока, защото според мен може да се получи така че много от делата за конфискация на имущество да претърпят провал за в бъдеще.

-Една от идеите, анонсирани от ДПС, за промени в конституцията. Те предлагат да отпадне възможността главният прокурор да упражнява надзор за законност, както и разделянето на съветите на Висш съвет на съдиите и Висш съвет на прокурорите, като там парламентарната квота да бъде по-голяма.

-Не съм виждал черно на бяло този законопроект. Чух анонсите за това, което вие казвате и в тези два съвета да не участват тримата големи. Има някаква логика в това. Знаете, че отдавна се говори, че трябва в съдийската колегия мнозинство да имат съдиите. Не знам каква е логиката в прокурорската колегия мнозинство да имат членовете, избрани от парламентарната квота. За един законопроект мога да изкажа компетентно мнение след като се запозная изцяло с него.