Използването на СРС е намаляло два пъти за година
- Госпожо Тонева, има ли вина и прокуратурата за бягството на Братя Галеви?
- Прокуратурата не може да бъде винена по никакъв начин за казуса "Галеви". Не може да бъде винен нито един ...
Използването на СРС е намаляло два пъти за година
- Госпожо Тонева, има ли вина и прокуратурата за бягството на Братя Галеви?
- Прокуратурата не може да бъде винена по никакъв начин за казуса "Галеви". Не може да бъде винен нито един държавен орган, защото това е нормално развитие на процеса. Тези лица са били оправдани на първа инстанция, логично не са с мярка за неотклонение "задържане под стража". Те не са длъжни да се явяват повече на следващите инстанции.
Не бива да забравяме, че докато не влезе в сила единен осъдителен съдебен акт, подсъдимите се считат по презумпция за невинни. Заседанието на ВКС, макар и публично, не изисква незабавно установяване на съдебния акт. Напротив - знаем, че там решенията се обявяват впоследствие. В случая изтекоха близо 4 месеца след последното заседание. А ако ВКС беше оправдал Пламен Галев и Ангел Христов, как бихме оправдали задържането предварително?
- Всеки втори българин смята, че е подслушван. Какво показва статистиката на прокуратурата - по-ефективно ли е използването на специалните разузнавателни средства (СРС) в сравнение с миналата година?
- Преди две години прокуратурата изготви и предложи една почти цялостна концепция за нова регламентация на начина, по който да бъдат използвани, контролирани и съхранявани СРС-та. Бе разработен проект за изменение и допълнение на Закона за СРС, който засега няма развитие. Независимо от това ръководството на прокуратурата се постара да вземе собствени мерки в рамките на законовите възможности. Те са част от общо 46 мерки, включени в график за изпълнение на препоръките от доклада на ЕК през юли 2011 г. В рамките само на 3-4 месеца бяха изпълнени 90% от тях. В срещите с експертите от Еврокомисията получаваме една заслужена оценка, че сме свършили най-много работа от всички институции в рамките на този период.
Една от мерките, която осъществихме, беше изграждането на електронен регистър за използване на СРС. Той работи няколко месеца пилотно в една и после в три окръжни прокуратури, а от 1 март т.г. вече е официално функциониращ за цялата прокуратура. С него може да се следи по колко дела се искат СРС, кои са прокурорите, които ги искат, по отношение на колко лица се използват, както и колко от тях биват осъждани. Така има гаранция, че няма да има злоупотреба от страна на колегите
Това до известна степен компенсира неосъществената до момента наша идея за промяна в ЗСРС в посока исканията за СРС да става не само от наблюдаващия прокурор, а да се съгласуват и с административния ръководител.
- Какво сочи статистиката?
- В сравнение с 2010 г. исканията на прокурорите за използване на СРС по досъдебни производства са намалели почти 2 пъти от 11 618 на 6095.
Лицата, по отношение на които са използвани СРС и са предадени на съд през 2010 г., са били 381, а сега 473. Т.е. увеличението на ефективността е с 24,4%. От 55,6 на 57,3% е увеличението на осъдителните присъди.
- Имахте идея всеки, който е бил "прихванат" със СРС, от което не е произлязло доказателство за престъпление, да бъде уведомен, за да поиска обезщетение по съответния ред. Какво стана с нея?
- По международните стандарти, когато експлоатацията на СРС е приключила и не е дала резултат, органите са длъжни да уведомят лицата. Нашият закон предвижда служебно уведомяване само когато спрямо гражданите неправомерно са били прилагани СРС.
- Нека да поговорим за натовареността на магистратите - каква е тя в сравнение с миналата година?
- Като цяло за прокуратурата общата средна годишна натовареност на един прокурор достига 1211 дела.Т.е. разпределено на ден се падат по 6 дела на един обвинител или по едно на час и петнадесет минути. Това е някакъв абсурд. Не става дума обаче само за дела, а и за наблюдаваните производства, съдебни заседания, произнасяния по всякакви питания, искания от разследващи органи и т.н. Няма как максимално да си ефективен, когато трябва да поемеш такъв обем и толкова разнородна работа. Натовареността не е еднаква във всички региони. В Смолян например през м.г. районната прокуратура е внесла в съда 188 прокурорски акта, за разлика от СРП, която е внесла 7749 прокурорски акта. Очевидно натовареността в София е несъпоставима с другите съдебни райони в страната. Проблемите с натовареността се дължат както на НК и НПК, така и на ЗСВ - тя е устройствено и процесуално обусловена. ЗСВ не ни позволява вътрешно, съобразно конкретните потребности от кадри, да се пренасочва човешкият ресурс. Прокурорите, съдиите и следователите са несменяеми на мястото, където са назначени. И няма никакъв механизъм, по който, ако те не желаят да сменят местоработата си, да бъдат преместени.
- Колко магистрати са погазили закона през 2011 г. ?
- През 2011 г прокурорите в отдел "Инспекторат" при ВКП са наблюдавали 20 досъдебни производства срещу магистрати. От тях 4 са срещу съдии, 9 - срещу прокурори, 6 - срещу следователи. За подкуп са осъдени един съдия и трима прокурори. 1 прокурор и 1 следовател са осъдени за престъпления срещу правосъдието, 1 следовател има присъда за измама, а 1 прокурор - за изнудване. През 2011 г. административните ръководители са наложили 7 дисциплинарни наказания на 4 прокурори и 3 следователи, а ВСС - на 1 следовател. Обърнато е внимание на 28 магистрати за допуснати нарушения.
- Създава ли напрежение мониторингът на Европейската комисия у магистратите?
- Механизмът има много положителни страни, защото може да мобилизира магистратите. От друга страна обаче, струва ми се, че форматът, по който се провежда до сега и който създава усещане за поучаване и контролиране, вече не е стимулиращ, а демотивира. Не сме против, а обратно - отворени сме за сътрудничеството и обмен на добри практики, защото съвременната престъпност е трансгранична и изисква общите ни действия.