Валери Първанов: При конкурсното начало за назначаване на магистрати има слабости
Заместник-главният прокурор Валери Първанов е за конкурсното начало при назначаването на прокурори, но според него този принцип показва някои слабости и неточности. В интервю за БГНЕС Първанов заяви, че ...
Валери Първанов: При конкурсното начало за назначаване на магистрати има слабости
Заместник-главният прокурор Валери Първанов е за конкурсното начало при назначаването на прокурори, но според него този принцип показва някои слабости и неточности. В интервю за БГНЕС Първанов заяви, че се надява, че ВСС, използвайки опита от конкурса за прокурори във ВКП, ще допълни наредбата за конкурсите.
Приемането през 2006 г. на конкурсното начало бе в съответствие с моите виждания като човек, магистрат и като член на ръководството на прокуратурата като нещо необходимо и нормално за осъществяване на принципно кадрово развитие на магистратите. За съжаление този принцип показва някои слабости и неточности, заяви Валери Първанов. Той съобщи, че скоро е завършил първия конкурс за висши магистрати в прокуратурата. В прокуратурата, предполагам и в общественото пространство, ще се говори твърде дълго за него, някои от колегите казват, че ще обжалват решенията на конкурсната комисия и може би имат някакво право, защото самата наредба за провеждане на конкурсите е твърде обща, без някакви конкретни правила, посочи Първанов. Заместник–главният прокурор е препоръчал на колегите си от изпитната комисия сами да приемат критерии, по които ще поставят оценките и механизма преди събеседването с кандидатите и тези правила да доведат до знанието на ВСС точно по какъв начин са оценявани кандидатите и как са обосновали класирането. Това са пропуски на уредбата и се надявам ВСС, използвайки опита на този конкурс, да допълни наредбата на конкурсите, да въведе по-ясни правила за оценка, така че да улесни тези магистрати, които ще участват в бъдещи комисии по провеждане на конкурсите в Апелативни и Върховни прокуратури и съдилища, за които е предвидено кандидатстване по документи и събеседване, а не писмен и устен изпит, каза Първанов. Неговото лично мнение е, че при преместване на един магистрат на същата длъжност не би трябвало да се обявява конкурс, например от районна прокуратура в друга районна прокуратура. Конкурсът трябва да бъде за първоначално влизане в системата или за по-вишестояща длъжност. За първия конкурс за висши прокурори са подали документи 67 души, от които 4 не са се явили, 4 не са класирали, защото не са издържали изпита. Изискванията са били явилите се да имат 12 години юридически стаж, да не са осъждани, да са психически здрави. Като недостатък Първанов посочи и това, че такива юристи има хиляди и зададе въпроса какво би станало, ако се бяха явили. Това щеше да бъде един конкурс, който би продължил месеци, коментира Валери Първанов. Той отбеляза, че в новия проект за Закона за съдебната власт има предвидена гарантирана квота за външни лица от системата, като е разписано тя да бъде до 20% от местата за външни кандидати. Според Първанов това също крие опасности, тъй като например класиралите се на първо място прокурори, кандидатстващи за същата система примерно могат да са с оценки много добър, а идващите от другаде магистрати, класирали се на първи места, могат да бъдат с оценка 3, но според предвидената квота трябва да бъдат приети на работа. Как ще се чувстват гражданите, ако техните преписки попаднат в ръцете на тези прокурори, попита Първанов. Ако бъде общ конкурса, както беше сега, и някой покаже равностойни качества или по-добри качества от действащите магистрати, справедливо би било той да заеме съответното място, е мнението на заместник-главния прокурор. От първите 16, класирали се на конкурса сега за висши магистрати, двама са съдии от окръжно ниво, а са кандидатствали за прокурори във ВКП. Според Първанов те не трябва да бъдат пускани по отделна писта. Той отбеляза, че досега административния ръководител си е избирал някой и го е предлагал на ВСС, и колкото и този кандидат да не е отговарял на преценката на ВСС и не е ставал за предложеното място е бил назначаван. Сега вече не е така, отбеляза Първанов. Друг е въпроса, че ВСС при сега действащия закон и Конституционен текст, когато назначава магистратите гласува тайно. Това беше един от проблемите, които се опитахме да решим и да кажем, че това е текст, който не отговаря на сегашната регламентация и сегашните принципи на изграждане на магистратурата и кадровото развитие на магистратите, посочи още зам.-главният прокурор. Той даде за пример за недостатъци при назначенията и указа на ВСС за назначаване на трима негови колеги, като един от тях е Валери Цветанов, който е бил издържал конкурса, но по мотивите, че няма нужните морални качества. Според Първанов това е въпрос, който трябва да бъде поставян преди оповестяването на конкурса и то от комисията и да се изключат такива лица още преди да са се явили на конкурса. След допускането те следва да бъдат назначавани съобразно класирането. Търсим такава правна уредба, която да гарантира магистрати да стават лица, които имат необходимите качества - професионални и морални, на второ място да се предвидят обективни правила, предварително известни, за кадрово развитие и на трето място ВСС да бъде обвързан от собствените си правила. За конкурсите на ВСС е хубаво да бъде включена клаузата класиране на кандидатите по реда на тяхното класиране. Това е текст и от Закона за съдебната власт - чл. 148, а, ал. 4 от Закона за съдебната власт – кандидатите се назначават по реда от конкурсната комисия и за магистрати, а не само за съдебни служители. Той е приет на 12 май 2006 г., посочи още Валери Първанов.