Не очаквайте от прокуратурата чудеса
Ако има неправилно прекратени дела за пране на пари, те ще бъдат възобновени, обяснява ръководителят на сектор „Противодействие на изпирането на пари" във ВКП Ваня Несторова
ВАНЯНЕСТОРОВА ръководи сектор „Противодействие на изпирането на пари" в специализирания отдел „Противодействие на организираната престъпност и корупцията", създаден преди седмица. Отделът е на пряко подчинение на главния прокурор. Несторова е завършила право в ЮФ на СУ ...
Не очаквайте от прокуратурата чудеса
Ако има неправилно прекратени дела за пране на пари, те ще бъдат Възобновени, обяснява ръководителят на сектор „Противодействие на изпирането на пари" във ВКП Ваня Несторова
ВАНЯНЕСТОРОВАръководисектор„Противодействиенаизпиранетонапари" вспециализиранияотдел„Противодействиенаорганизираната престъпностикорупцията", създаденпредиседмица. Отделътенапрякоподчинениенаглавнияпрокурор. НестороваезавършилаправовЮФнаСУ „Св. КлиментОхридски" през 1992 г. Преди дастанепрокурор въвВърховнатакасационнапрокуратура,епреминалапрез различнинивав държавното обвинение.
- Г-жо Несторова, България търпи постоянни критики за борбата с изпирането на пари. Защо няма присъди за това престъпление?
- На пръв поглед лесен въпрос, но отговорът е малко сложен. Той предполага анализ на цялата дейност на прокуратурата за изминалите години и на мен ще ми е трудно да дам еднозначен отговор. Ясно е, че когато има такова разслоение на обществото - хора, които живеят на прага на бедността и ровят по кофите за боклук, и други, които живеят прекалено луксозно за основните стандарти на населението при липсата на дейност, от която да бъдат получавани големи доходи, може да се предположи, че голяма част от средствата за охолния живот не са придобити по законен начин. Естествено е обществото да изисква от нас ефективни резултати от предприетите действия за установяването извършителите на корупционни престъпления или престъпления от организираната престъпност и свързаното с тях пране на пари. Реално ние не можем да се похвалим с такива добри резултати.
- Защо?
- Причините са комплексни. Именно заради тези сравнително не високи резултати се налага и такова преструктуриране на работата на прокуратурата. Към настоящия момент имаме внесени 9 обвинителни акта за пране на пари, а по отчета за 2005 г. имаме 58 неприключени досъдебни производства. От началото на тази година също имаме образувани следствени дела, но не мога да се ангажирам с определена бройка.
- За какви суми става въпрос?
- Не бих могла да кажа, защото технологично ми трябва време да се запозная с всички дела и преписки. Време ми трябва и за да дам отговор за сроковете им на приключване и броя на тези, които са прекратените. Тепърва трябва да се направи обстоен анализ.
- Какво всъщност ще се промени в работата на прокуратурата със създаването на новия отдел, освен че вие ще носите по-голяма отговорност?
- Ще се подобри контролът върху срочността и качественото събиране на доказателствата. Ще се уеднаквят и критериите за способите, които следва да се прилагат, и доказателствата, които са необходими за доказване на престъпление, свързано с пране на пари. Ще може да се създаде по-добро взаимодействие между колегите от първоинстанционните прокуратури и ръководството. Освен това всяка седмица ние ще отчитаме дейността си пред главния прокурор.
- Какви са престъпленията, от които най-често се перат пари?
- Престъпленията могат да бъдат най-различни - от наркотрафик, трафик на хора, присвояване, обсебване, неизпълнение на служебни задължения... Приложното поле на първичното престъпление е твърде широко.
- Трябва ли да се докаже първичното престъпление, за да се докаже и прането на пари? Това не прави ли работата ви по-трудна?
- Това е проблем, който непрекъснато се споменава при дискусиите за малкия брой дела с обвинителни актове за пране на пари. Смятам, че не е необходимо да има влязла в сила присъда за предикатното престъпление, за да се проведе задълбочено разследване на пране на пари. Както е формулиран сега текстът на чл. 253 от Наказателния кодекс, не изисква предикатното престъпление да е доказано с постановен съдебен акт. Ясно е посочено, че се касае за финансови операции или сделки с имущество, за което деецът е предполагал или е знаел, че са придобити от престъпление. Изпълнителното деяние се концентрира върху осъществяването на тези сделки и доказване на умисъла на дееца за придобиване на имуществото. В тази насока ще се търси движението на паричните средства или имущество и законосъобразността на придобиването им. Може би една част от колегите са изисквали именно вече доказано предикатно престъпление и това е довело до прекратяване на вече образувани досъдебни производства или до отказ за образуване на такива дела. Ето защо тези досъдебни производства и преписки ще се анализират, за да се види дали са били прекратявани на това основание.
- От думите ви разбирам, че в момента нормативната уредба е добра и моделът, по който получавате сигналите - оптимален. Има ли все пак опасност връзката между прокуратурата и останалите институции да се скъса?
- Прокуратурата получава сигнали за пране на пари основно от Агенцията за финансово разузнаване. Това е така, защото агенцията получава и анализира значителна по обем информация от задължените лица по Закона за мерките срещу изпиране на пари. Те докладват в АФР за съмнителни сделки или клиенти по извършени финансови операции или сделки, а освен това получава и съответна информация от финансово-разузнавателните служби на други държави. АФР събира началния обем на информация и е изключително необходимо звено в борбата срещу изпирането на пари. Сигнали, разбира се, могат да бъдат получавани от службите на МВР, от данъчни органи. Много често информация получаваме и от медиите. Не на последно място прокуратурата може да генерира данни за пране на пари от разследванията си по други престъпления.
Друг е въпросът дали се накъсва връзката между прокуратурата и органите, задължени да й предоставят такава информация. Това е новото начало, което се поставя със специализирания отдел - взаимодействието да бъде поставено на ново равнище, да се преустанови практиката за контактуване само с писма, да излезем от кабинетното общуване. Разследванията на престъпленията, свързани с пране на пари, могат да се осъществяват само при пълно взаимодействие между всички органи. Ще се правят повече срещи и екипи за съвместна работа, изхождайки от принципа, че прокуратурата знае какви доказателства са необходими, а останалите органи знаят как да ги съберат. Всеки в тази верига трябва да работи добре, за да се постигне резултат.
Не искам да просна и факта, че след създаване на специализираното звено зачестиха и сигнали от граждани. В тази връзка бих искала да кажа, че разчитаме и на будната гражданска съвест. На всеки сигнал, който съдържа достатъчно насочващи данни за престъпление, ще бъде обърнато необходимото внимание и ще бъде проведена задълбочена проверка. Само с изявлението обаче, че някой знае за такова деяние или с личното му становище, че X е корумпиран или У пере пари, ще е трудно да се започне проверка.
- Какво ще стане, ако установите, че дадено дело е прекратено без основания?
- Ще се извърши проверка на всички прекратени дела, макар че признавам, това ще бъде по-дълъг процес. Ако се установи, че някое дело е прекратено без основания, работата по него ще бъде възобновена.
- След колко време могат да се очакват нови резултати?
- Чудеса от прокуратурата не бива да се очакват. С реорганизацията и концентрирането на делата в този отдел ще се започне с преглед на тези, които са на производство, както и вече прекратените. Същевременно ще се набляга и на новополучените сигнали. Ще се положат максимални усилия, за да имаме ефективни резултати в най-близки срокове.
- Когато главният прокурор Борис Велчев обяви идеята за създаването на специализирания отдел, той каза, че ще се мисли и за някаква специална защита на прокурорите в него. Има ли такава? Страхувате ли се за сигурността си?
- На настоящия етап не смятам, че трябва да имаме някаква специална защита. Този отдел не е нито таен, нито специален. В него ще бъдат съсредоточени всички дела с висок обществен интерес, за да може да се осъществява пряко и непосредствено наблюдение върху тяхното разследване, срочността и събирането на качествени доказателства.
- Нека се върнем пак на прането на пари. Кой най-често стои зад това престъпление? Организирани престъпни групи или отделни лица?
- Случаите са различни и не може да се даде категоричен отговор. Но по принцип това са сложни престъпления и предполагат сложна престъпна организация по генериране на средствата от престъплението и трансформирането им в друго имущество. Има и трансгранични преводи, което изключително много затруднява проследяването на средствата.
- -Приключи ли структурирането на специализирания отдел? Назначени ли са прокурорите, които ще работят в него.
- Имаме предложения за останалите колеги и предстои да излезе заповедта на главния прокурор, за да стане ясно с кои колеги ще работим занапред в отдела.
- Колко души са това?
- Четирима. В сектора за организираната престъпност - двама, а в другите сектори – по един.
- Като прокурор в Софийската градска прокуратура вие защитавахте тезата на обвинението срещу Юлия Берберян и Стефан Софиянски. В тази връзка какво е мнението ви за депутатските имунитети?
- Може би трябва да са ограничени само до функционален по отношение на работата им като депутати. Но не и по дела, водени преди това или такива, които нямат връзка с осъществяваната от тях дейност.