Във Върховната административна прокуратура е постъпил сигнал от омбудсмана на Република България, съдържащ данни за нарушения във възпитателните училища-интернати в гр. Ракитово, обл.Пазарджик и с.Завет, обл.Разград и в социално-педагогическия интернат в с.Подем, обл.Плевен. Нарушенията касаят корекционно-възпитателната работа по отношение на настанените в интернатите деца, упражнявано от страна на възпитателите физическо и психическо насилие, унизително отнасяне, използване на методи на възпитание, уронващи достойнството на децата.
Във Върховната административна прокуратура е постъпил сигнал от омбудсмана на Република България, съдържащ данни за нарушения във възпитателните училища-интернати в гр. Ракитово, обл. Пазарджик и с.Завет, обл.Разград и в социално-педагогическия интернат в с.Подем, обл.Плевен. Нарушенията касаят корекционно-възпитателната работа по отношение на настанените в интернатите деца, упражнявано от страна на възпитателите физическо и психическо насилие, унизително отнасяне, използване на методи на възпитание, уронващи достойнството на децата. Констатации за подобни нарушения бяха направени и при извършената през 2014г . комплексна проверка във възпитателните училища-интернати /ВУИ/ и социално-педагогическите интернати /СПИ/ на територията на цялата страна. Въпреки предприетите тогава действия от компетентните органи, нарушенията се повтарят, констатираните проблеми не са преодолени. Това от, своя страна, изисква засилен контрол и предприемането на всички необходими административни, социални и образователни мерки за закрила на децата от всички форми на насилие, посегателство или злоупотреба, липса на грижи или небрежно отношение.
Съвместните проверки са възложени на окръжните прокуратури в Сливен, Ямбол, Силистра, Разград, Плевен, Габрово И Пазарджик, на Председателя на Държавната агенция за закрила на детето, на министъра на образованието и науката, на министъра на здравеопазването, на министъра на финансите, на изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане, на изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните и на директора на Агенцията за държавна финансова инспекция.
В хода на проверките ще бъдат ангажирани териториалните звена на органите, на които законът е предоставил контролни правомощия в конкретната сфера на обществени отношения – териториалните отдели на ДАЗД, Регионалните инспекторати по образованието, Регионалните здравни инспекции, Дирекциите „Социално подпомагане”, Областните дирекции по безопасност на храните.
Ще бъде отправена и покана към омбудсмана на Република България за участие в проверките в изпълнение на функциите на Национален превантивен механизъм по смисъла и в съответствие с Факултативния протокол към Конвенцията на Организацията на обединените нации против изтезанията и други форми на жестоко, нечовешко или унизително отнасяне или наказание, приет на 18 декември 2002 г. /ратифициран със закон – ДВ, бр. 34 от 2011 г./.
Разпоредено е на председателя на ДАЗД, министъра на образованието и науката, министъра на здравеопазването, изпълнителния директор на АСП, изпълнителния директор на БАБХ, министъра на финансите и директора на АДФИ да координират действията и да упражнят засилен контрол по отношение на подчинените им структури.
Проверките ще се осъществят в няколко направления:
І. Спазват ли се в СПИ и ВУИ изискванията на законите и актовете по прилагането им при осъществяване на дейността по предотвратяването и борбата срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните и по осигуряването на нормалното развитие и възпитание на извършителите им. В тази връзка ще бъде изяснено:
1. Спазват ли се изискванията на законите относно:
- организацията на дейността на ВУИ и СПИ;
- настаняването, преместването и прекратяването на престоя на учениците във ВУИ и СПИ;
- организацията на учебния процес;
- организацията на корекционно-възпитателната дейност;
- управлението и функционирането на ВУИ и СПИ.
2. Защитени и гарантирани ли са съгласно изискванията на Закона за закрила на детето /ЗЗД/ и актовете по прилагането му основните права на децата във ВУИ и СПИ съобразно възрастта им, социалния статус, физическото, здравословно и психическо състояние.
3. Спазват ли се здравните изисквания съгласно Закона за здравето /ЗЗ/ и актовете по прилагането му, включително Наредба №37/21.07.2009г. за здравословно хранене на учениците и Наредба №23/10.07.2005г. за физиологичните норми за хранене на населението.
4. Спазват ли се изискванията на Закона за храните /ЗХ/ и актовете по прилагането му, включително Наредба №9/16.09.2011г. за специфичните изисквания към безопасността и качеството на храните, предлагани в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения, както и към храни, предлагани при организирани мероприятия за деца и ученици и Наредба №5/25.05.2006г. за хигиената на храните.
ІІ. В хода на проверките ще бъде извършена финансова инспекция във ВУИ и СПИ по реда на Закона за държавната финансова инспекция /ЗДФИ/ и правилника за прилагането му с оглед допуснати нарушения при изразходването на бюджетни и извънбюджетни средства и спазването на нормативните актове, уреждащи бюджетната и отчетната дейност. В хода на финансовата инспекция ще бъде осъществен и контрол относно спазването на нормативните актове, уреждащи дейността по възлагане и изпълнение на обществени поръчки /в случай, че такива са възлагани/.
Финансовата инспекция ще обхване периода от 01.01.2014 г. до 31.12.2015 г.
За резултата от проверките окръжните прокуратури ще изготвят обобщени доклади, в които ще бъдат отразени последователно направените констатации от всяко едно от териториалните звена на органите, на които законът е предоставил контролни правомощия в конкретната сфера на обществени отношения, както следва:
1) териториалните отдели на ДАЗД;
2) Регионалните инспекторати по образованието;
3) Регионалните здравни инспекции;
4) Дирекциите „Социално подпомагане” и
5) Областните дирекции по безопасност на храните.
В съответствие с предоставените им ръководни, контролни, координационни и организационни правомощия в конкретната сфера на регулирани обществени отношения председателят на ДАЗД, министърът на образованието и науката, министърът на здравеопазването, изпълнителният директор на АСП и изпълнителният директор на БАБХ следва да уведомят ВАП за предприетите действия на централно ниво с оглед предотвратяване на закононарушенията и преодоляване на причините и условията, благоприятстващи допускането на тези нарушения.
В случаи на констатирани нарушения ще бъдат предприети действия с оглед ангажиране на административнонаказателната и имуществената отговорност на виновните длъжностни лица.