Върховна административна прокуратура настоява общините да спазват принципите на прозрачност

11 Юли 2017 г.

В 74 общини в България не се публикуват актовете на общинските съвети

Върховна административна прокуратура извърши проверка на територията на цялата страна във връзка със спазването на разпоредбата на чл.22, ал.2 от ЗМСМА от общините. Законодателят е предвидил по реда на ЗМСМА -чл. 22. (2) Актовете на общинския съвет да се разгласяват на населението на общината в 7 - дневен срок чрез средствата за масово осведомяване, чрез интернет страницата на общината и по друг подходящ начин. Оспорването, спирането, отмяната или потвърждаването на оспорените актове на общинския съвет се разгласява по същия ред.

Целта на горепосочената норма е населението да бъде действително информирано и то детайлно не само по отношение на приеманите подзаконови нормативни актове на общините, но и оспорването, спирането и отмяната им от съда. В тази връзка от проверката се установи, че има голям брой случаи, в които незаконосъобразни разпоредби от съответна общинска наредба са протестирани от прокуратурата, в резултат на което наредбата е изменена – изцяло или частично, но въпреки подадения до съда протест /съответно предложение до Общ. съвет/ и влязъл в сила съдебен акт, промяната не е отразена на интернет страницата на общината или в средствата за масово осведомяване, което е в нарушение на чл.22, ал.2 от ЗМСМА.

Предвид императивните правила за разгласяване на актовете на Общинския съвет, включително и на оспорването им или отмяната им от съда, са отправени общо 74 предложения по реда на чл.145 ал.1 т.6 ЗСВ до председателите на Общинските съвети в страната, които не са изпълнили задълженията си по чл.22, ал.2 от ЗМСМА.

В предложенията на прокуратурата са отразени фактическите констатации от проверките по места, като се акцентира на изпълнение на задълженията на общинските съвети в следните насоки:

- Да предприемат изискваните от закона действия по организирането и осъществяване на задълженията за разгласяване на актовете на Общинския съвет на населението по реда начл.22 ал.2 ЗМСМА в пълен обем във връзка с наредбите, приети от общинския съвет, протестирани от прокуратурата поради незаконосъобразност на съдържащи се в тях разпоредби и това е установено с влязъл в сила съдебен акт или респективно е взето ново решение на общинския съвет за изменение на съответната наредба след предложение на прокуратурата;

- да се спазва 7 - дневния срок предвиден в закона за разгласяване на изменените наредби, чрез средствата за масово осведомяване и по друг подходящ начин, определен в правилника по чл. 21, ал. 3 ЗМСМА;

- Да се актуализират измененията на посочените наредби на интернет страницата на общините.

 

Констатацията от проверката сочи, че са чести случаите, в които общинските съвети не отразяват решенията на съда, с които са отменени незаконосъобразните разпоредби от съответните протестирани от прокуратурата наредби. Вместо това се оповестяват измененията на наредбите, които са залегнали за гласуване на общински съвет. Този подход за оповестяване на отменени от съда нормативни актове е незаконосъобразен, тъй като отмяната настъпва по силата на постановеното и влязло в сила съдебно решение, а не след нарочна последваща отмяна на акта от Общинския съвет- арг. от чл.195 от АПК. В тази връзка чл.194 от АПК и чл.22, ал.2 от ЗМСМА изисква обнародване именно на съдебното решение, с което се обявява нищожност или се отменя подзаконовият нормативен акт.

С оглед така констатирания незаконосъобразен подход за оповестяване отмяната от съда на разпоредби от нормативни актове, са изготвени предложения по чл. 145, ал.1, т.6 от ЗСВ до съответните председатели на общински съвети, в смисъл, че следва да бъде оповестено самото съдебно решение на интернет страницата на общината и чрез отразяването му в текста на наредбата с посочване, че съответният текст е отменен, а не чрез внасяне на предложение до Общинския съвет за отмяната на нормата, която отмяна се явява повторна и е безпредметна.