Отчетен доклад за 2013 г. относно дейността на ПРБ и разследващите органи

8 Юли 2014 г.

В  официалният сайт на Прокуратурата на Р България, в“ Анализи и информация“, е публикуван Отчетният доклад за 2013 г. относно дейността на ПРБ и разследващите органи.  Залегналите в доклада основни приоритети са:

„Прилагане на всички възможни законови и организационни способи ...

В  официалният сайт на Прокуратурата на Р България, в“ Анализи и информация“, е публикуван Отчетният доклад за 2013 г. относно дейността на ПРБ и разследващите органи.  Залегналите в доклада основни приоритети са:

„Прилагане на всички възможни законови и организационни способи и инициативи за вземане на правилни управленски решения в областта на кадровата политика. Необходимо е да се осигури обективно съответствие в нивата на натовареност и ресурсното обезпечаване на първоинстанционните прокуратури от отделните съдебни окръзи на база икономически и демографски характеристики на съответния район, съобразени с коефициента на престъпност.

Активна професионална дейност на всички нива, от всички магистрати и административни ръководители в системата на прокуратурата, за да се осигури високо качество, пълнота и срочност на водените разследвания по наказателни производства. Това се отнася за всички престъпления и приоритетно за делата от особен обществен интерес. За целта е необходимо да се използват всички законови механизми за контрол и методическо ръководство, със засилване методическата роля на НСлС спрямо следователите от окръжните следствени отдели в окръжните прокуратури.

Задълбочаване и усъвършенстване на реалната специализация в прокуратурата и в следствените отдели посредством съчетаването й с пряка комуникация между специализираните функционални звена и териториалните прокуратури. Особено важно е да се постигне повишаване качеството и бързината на правоприлагането и на правораздавателната дейност посредством предоставянето на компетентна и навременна методическа помощ от страна на ВКП и ВАП по отношение на първоинстанционните и въззивните прокуратури.

Във връзка с горното също е важно да продължи процеса на кодификация на междуведомствените и вътрешните организационни актове на ПРБ като се следва разработващата се система за анализ от необходимостта за издаване на нови, отмяна и промяна на действащи актове. Своевременната актуализация на кодифицираните актове и едновременната им публикация на Вътрешния информационен сайт, за запознаване от магистратския състав на прокуратурата, е гаранция за качествено правоприлагане.

Усъвършенстване на механизмите за контрол върху качеството на работа. Подобряване на комуникацията и координацията на тази дейност на касационно ниво, и по отношение на първоинстанционните и на въззивните прокуратури, би спомогнало за повишаване ефективността в дейността на прокуратурата като цяло. Подпомагането на този процес е пряко свързан с развитието и внедряването на ЕИСПП от всички участващи структури.

Стратегическо планиране, координирано реализиране и контрол на изпълнението на програмите за обучение и повишаване на квалификацията на прокурори, следователи и служители. Водеща цел е съобразяване на реалните обучителни потребности и своевременното осъществяване на тези мероприятия. Важно е в тях да вземат участие именно магистратите и служителите от системата на прокуратурата, които се нуждаят от конкретното обучение. Повишаване на ролята на ВАП в посока обучение и координация на взаимодействието на прокурорите от административните отдели в окръжните прокуратури.

Задълбочено изследване от териториалните прокуратури и ВКП на върнатите от съда за доразследване дела, на влезлите в сила оправдателни присъди, мотивите на съдебните решения срещу прокуратурата по ЗОДОВ, както и на онези, постановени срещу България от ЕСПЧ. Целта е да се постигне минимизиране на допусканите типови грешки при разследването и при изготвяне на прокурорските актове, внасяни в съда, също и на въззивните и касационните протести. Това би допринесло значително за намаляване на осъдителните решения срещу прокуратурата по ЗОДОВ и на уважените от ЕСПЧ жалби за допускани нарушения на човешките права.

Приоритетна работа на териториалните прокуратури по делата за корупционни престъпления и делата за организираната престъпност, прилагайки въведения през м. март 2014 г. единен стандарт за наблюдение, отчитане и анализ на тези дела. Основната цел е да бъдат създадени условия за работа по досъдебните производства, така че разследването и решаването на делата да се извършва в разумни срокове, ритмично и при осигуряване на необходимата методическа помощ и пряк контрол от страна на горестоящите прокуратури. Анализирането на практиката по дела за организирана престъпност и корупционни престъпления следва да доведе до преодоляване на налични противоречия в съдебната и прокурорска практика по тези дела.

Подобряване на комуникацията между прокуратурата и контролните органи, както и иницииране на законодателни промени, позволяващи по-гъвкава реакция на прокуратурата. Подобряване на комуникацията и взаимодействието между ВАП и звената във ВКП, специализирани в противодействието на корупцията и на престъпленията извършени от длъжностни лица от високите етажи на властта. Следва да се използва оценъчния ресурс на ВАП, която по линия на надзора за законност анализира нарушения при издаването на административни актове и има възможност да ги свърже с противоправни действия на длъжностни лица.

Активизиране на проучвателната и аналитична дейност по сезиране на ВКС и ВАС с искания за уеднаквяване на констатирана противоречива съдебна практика с цел подобряване на правоприлагането и на правораздавателната дейност както за осигуряване на защита на човешките права, така и за реално гарантиране в съдебната практиката на националния и обществен интерес. Това ще допринесе и за подобряване на публичния образ на съдебната система и прокуратурата като съставна нейна част.

Продължаване и надграждане на дейността по иницииране на законодателни промени. Необходимите законодателни промени се отнасят до увеличаване на функционалната компетентност на следствените органи и на военните прокуратури посредством промяна на НПК. Обратното – за оптимизиране на дейността и за укрепване на капацитета на специализираните прокуратури е необходимо да се изследва нуждата от стесняване на тяхната компетентност по законодателен път. По този начин по-пълноценно ще се съсредоточи и използва техния ресурс в противодействието на особено тежката престъпност, което ще допринесе и за постигне на по-висока ефективност.

Оптимизиране на работата по международни проекти посредством финализиране разпределението на функциите между звената във Върховната касационна прокуратура и в Администрацията на главния прокурор. Тази дейност безспорно рефлектира с положителен знак върху обучението на магистратите и служителите. Обективен резултат е повишаването на тяхната квалификация, а също и повишаване на резултатността в общите и специфични аспекти в дейността на прокуратурите от всички нива“.

http://www.prb.bg/main/bg/Information/4609/