От ВАП е организирана поредна проверка по реда на надзора за законност спрямо норми от подзаконовите нормативни актове, приети от местните органи на власт и посветени на опазването на обществения ред в общините.
Към настоящия момент са установени 103 общински наредби, с които се предвиждат санкции, различни от закрепените в Закона за движението по пътищата /относно забрани за паркиране/, в Закона за закрила на детето, Закона за здравето, Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия /във връзка с неспазване на забраните за продажба на алкохолни напитки и/или тютюневи изделия на деца/.
От ВАП е организирана поредна проверка по реда на надзора за законност спрямо норми от подзаконовите нормативни актове, приети от местните органи на власт и посветени на опазването на обществения ред в общините.
Към настоящия момент са установени 103 общински наредби, с които се предвиждат санкции, различни от закрепените в Закона за движението по пътищата /относно забрани за паркиране/, в Закона за закрила на детето, Закона за здравето, Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия /във връзка с неспазване на забраните за продажба на алкохолни напитки и/или тютюневи изделия на деца/.
Разкрити са случаи на противоречия с разпоредбите на Закона за закрила на детето по отношение на режима за пребиваване на деца на обществени места, като са предвидени различни правила според възраст на децата, годишен месец или сезон, конкретен вид на посещаваните обекти и др., каквито разграничения законът не познава.
От ВАП са намерени разпоредби за необжалваемост на наказателни постановления в определен размер, с което се нарушават конституционни принципи - за правовата държава, за правото на защита /чл.4, чл.56 от Конституцията/.
В хода на проверките са констатирани разпоредби, според които наложено административна санкция „глоба“ може да се заменя, напр., с обществено полезен труд, без последното да е предвидено в закона. Избраният способ на регулация противоречи на принципа на законоустановеност на наказанието, а следователно и на основното начало на правовата държава, на Конвенцията относно принудителния или задължителния труд, на Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи.
Открити са и разрешения, несъответни на Закона за българските лични документи, според който гражданите имат задължения да удостоверяват своята самоличност при поискване само от компетентни длъжностни лица, определени със закон, не и от други лица, посочени от общинските съвети от рода на обслужващ персонал в заведения.
ВАП е предприела действия по иницииране на съдебно- административни производства за отмяна на незаконосъобразните разпоредби от общинските наредби.
Към настоящия момент, въпреки началния етап на проверките, са подадени 6 броя протести до административните съдилища.
Ефектът от проверката се открива в предприетите мерки за елиминиране на незаконосъобразните разпоредби с цел защита на правата на детето, гарантиране на законоустановеността на контролно-санкционна дейност, отстраняване на незаконосъобразните административни тежести.
Проверката на ВАП продължава.