На 21 юли 2009 г. От 10.00 часа в Конферентната зала на Съдебната

21 Юли 2009 г.

На 21 юли 2009 г. От 10.00 часа в Конферентната зала на Съдебната палата се проведе втория Управителен комитет по частичен туининг проект BG/07/IB/JH/02/UE/TwL „Допълнително укрепване на административния капацитет на прокуратурата за борба ...

На 21 юли 2009 г. От 10.00 часа в Конферентната зала на Съдебната палата се проведе втория Управителен комитет по частичен туининг проект BG/07/IB/JH/02/UE/TwL „Допълнително укрепване на административния капацитет на прокуратурата за борба с организираната престъпност в сферата на културните ценности и по-специално свързаните приложими достижения на правото на Европейските общности”. Партньор на Прокуратурата на Република България по проекта е Министерството на правосъдието на Република Италия, съвместно с  Министерството на културното наследство и специализираното Звено на карабинерите за защита на културното наследство към Министерството на културното наследство. Италианските партньори разполагат с подкрепата на Националната агенция FORMEZ на Министерството на публичната администрация, която осигурява обучение и техническа помощ на италианската публична администрация.

         От страна на италианските ни партньори присъстваха ръководителят на проекта – г-н Франческо Чарди, старши магистрат, директор в Министерство на правосъдието и г-н Антъни Дженингс – експерт от Национална агенция „Формез”.

         От българска страна присъстваха ръководителят на проекта  г-н Христо Манчев – прокурор, завеждащ отдел във ВКП и г-жа Мариана Маринова – прокурор във ВКП,  ръководител на сектор “Международни проекти”, г-н Иван Токаджиев – зам.министър на  Министерство на културата, г-н Ангел Антонов – зам. директор на Главна дирекция «Криминална полиция» и др.

      Проектът е с продължителност шест месеца и се финансира от средства по Преходния финансов инструмент на Европейския съюз, на обща стойност 196000,00 евро, от които 178000,00 евро от страната-партньор и 18.000,00 евро от национално съфинасиране.

       На Управителния комитет се обсъди проекта на междинния доклад за извършените дейности по проекта при спазване на времевия график, както и важни въпроси за бъдещите дейности по проекта, изпълнението на показателите и относимостта на определените индикатори за изпълнение целите на проекта. Отчете се спазването на графика по плана за дейностите и много доброто взаимодействие между италианските експерти и българските им партньори.

         Избраният италиански партньор е с богат опит в борбата с организираната престъпност в областта на културните ценности и с постигнати успехи в борбата с престъпленията, засягащи националното палеонтологично, археологическо, художествено и историческо наследство. Изключителна особеност на италианската система е професионалната компетенция на участващите органи, които са специализирани в различни видове криминални прояви и използвани методи, както и в близката координация между разследващи магистрати, Звеното за защита на културното наследство, Финансовата полиция и Министерството на културното наследство. Един от ключовите инструменти, използван от звеното за защита на културното наследство е тяхната електронна база-данни, архив с фотографии и описание на откраднати произведения на изкуството и престъпления срещу художественото и културно наследство в Италия и в международен план.

         Общата цел на проекта е подготовка на капацитета на българските правоохранителни органи за работа по случаи на нарушаване на достиженията на правото на Европейските общности, свързани с разпространението на културни артефакти и борбата с транс-националната организирана престъпност, която се облагодетелства от нелегална търговия с културни предмети.

         В резултат на реализирането на проекта се очаква да се подобри административния капацитет на българската прокуратура по отношение на:

•  Работа по случаи, свързани с Регламент 3911/92, Директива 93/7 и други случаи, свързани с международни престъпления с културни предмети;

•  Непрекъснато взаимодействие с кореспондиращи органи в други държави от ЕС и представяне на добри практики;

•  Развитие и прилагане на дългосрочна стратегия и план за действие.