Окръжна прокуратура – Перник внесе за разглеждане в съда обвинителен акт срещу К.Х. и М.М. за извършено от тях престъпление по чл. 123, ал. 1 от НК.
Към м. май 2019 г. М.М. бил управител в дружеството „Д.“ ЕООД. Фирмата била изпълнител по договор за отстраняване и извозване на шлака до табан от пещите в електростоманодобивен цех. Задълженията й били със собствена механизация и персонал да изпълнява конкретни видове работи, да осигури постоянно техническо ръководство, да поддържа машините, както и да използва технически изправни машини и машинисти - професионалисти.
В управляваната от М.М. фирма на длъжност „машинист пътностроителни машини“ бил назначен К.Х.
На 27.05.2019 г. мъжът управлявал колесен челен товарач. По същото време в цеха бил В.Л. от друго дружество, подпомагащо техническата поддръжка и ремонтните дейности на товарни автомобили и строителна техника. Той проследявал състоянието на транспортните средства и съответствието им с нормативните изисквания.
По време на работа една от машините се повредила докато се намирала в шлаковия коридор. К.Х. придвижил управлявания от него товарач към нея. След това спуснал адаптора - кофата (допълнително монтирано нефабрично съоръжение в предната част за загребване на строителни материали) до земята, освободил машината от скорост и слязъл от нея, оставяйки двигателя да работи. Разстоянието между двете тежки машини било около 5 метра. Мъжът отишъл да помогне на колегата, който издърпвал металното въже, с което да изтеглят авариралата машина.
Междувременно В.Л. влязъл във вътрешността на шлаковия коридор, за да огледа повредената техника. Чул се силен трясък. Работещите на обекта се затичали към него, като го видели лежащ под двете гуми на колесния челен товарач. Дрехите му горели. Колегите се опитали да издърпат В.Л., но тялото му било затиснато. Обвиняемият К.Х. се качил на шофьорското място на товарача, за да освободи пострадалия от натиска на колелото на машината. Мъжете изнесели В.Л. пред входа на шлаковия коридор. Бил подаден сигнал на телефон 112. Пристигналият на място екип на „Спешна помощ“ констатирал смъртта на пострадалия.
Според заключението по назначената съдебномедицинска експертиза, при инцидента на В.Л. били причинени несъвместими с живота увреждания.
В хода на разследването е било установено, че при извършване на действията по изтеглянето на аварирала верижна пътностроителна машина обвиняемият К.Х. не спазил изискванията да провери техническото състояние на машината преди привеждането й в експлоатация, да бъде внимателен и предпазлив при управлението й, както и да упражнява непрекъснат контрол върху нея. Той оставил колесния челен товарач по наклонен терен със спуснат адаптор и слязъл от мястото за управление.
Другият обвиняем по делото – М.М., не създал условия за опазване на здравето на работещите лица и осигуряване на безопасност. Допуснал до експлоатация колесен челен товарач без устройство за контрол, спиране и установяване в неподвижно състояние - рьчна спирачка.
Вследствие на немарливо изпълнение на правнорегламентирана дейност, представляваща източник на повишена опасност, обвиняемите причинили смъртта на В.Л.
Предстои съдът да насрочи разпоредително заседание по делото.