По повод медийния интерес за воденото досъдебно производство срещу З. Ж. – кмет на община Монтана – и направените от него изявления

5 Март 2013 г.

По повод медийния интерес за воденото досъдебно производство срещу ЗЗ. Ж. – кмет на община Монтана – и направените от него изявления, с които се внушават незаконосъобразни и политически мотивирани действия на прокуратурата, Софийската градска прокуратура счита за необходимо да уточни следното ...

По повод медийния интерес за воденото досъдебно производство срещу З. Ж. – кмет на община Монтана – и направените от него изявления, с които се внушават незаконосъобразни и политически мотивирани действия на прокуратурата, Софийската градска прокуратура счита за необходимо да уточни следното.

С постановление на окръжния прокурор на ОП Враца  от05.03.2012 г. е образувано досъдебно производство  срещу неизвестно длъжностно лице от община Монтана за това, че в периода 01.01. –01.12.2010 г., в община Монтана, в нарушение на разпоредбите на бюджетен  закон – Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ), се е разпоредил със средства с целево предназначение – 702 900 лв., представляваща част от събраните средства за такса битови отпадъци, не по предназначението им – престъпление по чл. 254а, ал. 1 НК.

На 22.05.2012 г., поради мудност при провеждане на следствените действия по делото, е бил отстранен водещият разследването следовател от НСлС и  делото е възложено на други следователи от НСлС. 

На  03.12.2012 г. З. Ж. е бил привлечен като обвиняем за две престъпления:

- по служба (чл.282, ал. 2, пр. 1 и пр. 2, вр. ал. 1, пр. 1 и пр. 2 НК),   извършено в периода 15.02. –29.04.2008 г., т.е. по време на първия му мандат като кмет. Разследването е за това, че като кмет на община Монтана и възложител по обществена поръчка, с цел да набави за другиго облага – за  „Паркстрой“ ООД – гр. Монтана, е нарушил и не е изпълнил служебните си задължения, посочени във Вътрешните правила за провеждане на процедури по обществени поръчки на община Монтана и в ЗОП, като от деянието са настъпили немаловажни вредни последици. Облагата се изразява в разликата между предложената  от фирмата цена   – 243 537 лв., и стойността, на която е сключен договорът – 730 721 лв., а именно 487 184 лв.

Същевременно в задължителното уведомление до Агенцията за обществени поръчки обв. Живков е подал невярна информация, че договорът е на стойност 243 573 лв., а реално е сключил такъв на стойност 730 721 лв.

- и за нецелево разходване на бюджетни средства(престъпление по чл. 254а, ал.1 НК), извършено в периода 01.01. – 31.12.2010 г. за това, че в нарушение на бюджетен закон се е разпоредил с бюджетни средства – 700 000 лв., не по предназначение.

На обвиняемия З. Ж. е взета  мярка за неотклонение „подписка“.

С постановление на главния прокурор на Р България от 11.02.2013 г. (т.е. месеци след като г-н Живков е бил привлечен като обвиняем) е разрешено  разследването  да бъде извършено в друг район, извън този на Окръжния съд  Монтана, с цел обективност и бързина.  

Определено е ръководството и осъществяването на постоянен надзор за законосъобразното и своевременно провеждане на разследването да бъде извършено от  прокурор от СГП, включен в Специализираното  звено за противодействие на корупцията и финансово-данъчните измами, а разследването да  се извърши от следовател от следствен отдел на СГП, включен в състава на специализираните екипи.

         Действията на прокуратурата са основани само и единствено на закона и доказателствата по делото.