Днес, 16 януари 2017 г., Софийска градска прокуратура (СГП) внесе в Софийски градски съд (СГС) обвинителен акт срещу министъра на отбраната на Република България в оставка Н. Н.
Той е обвинен в престъпление по служба, извършено при условията на продължавано престъпление, с две отделни деяния, осъществяващи поотделно състава на едно и също престъпление. От престъплението са настъпили значителни вредни последици за Българската армия и случаят е особено тежък - чл. 282, ал.3, във вр. с ал.2, във вр. с ал.1, вр. с чл. 26, ал. 1 от НК.
За времето от 05.05.2015 г. до 09.09.2015 г., като длъжностно лице, заемащо отговорно служебно положение – министър на отбраната, Н. Н. не е изпълнил служебните си задължения, регламентирани в Закона за отбраната и въоръжените сили (ЗОВС) на Република България и не е осигурил авиационната безопасност и летателната годност на военно въздухоплавателни средства от изтребителната авиация на ВВС на страната ни.
На 26.04.2015 г. между Министерство на отбраната (МО) и АО „РСК МИГ“ са били подписани два договора за удължаване на ресурса на 2 бр. двигатели РД-33 с по 50 часа и ремонт на 2 бр. двигатели РД - 33 и един брой кутия за самолетен агрегат - 2 /КСА -2/ за МиГ-29 на обща стойност 3 773 000 евро (7 388 666 лв.) Вместо тези договори да бъдат приведени в реално изпълнение, министър Н. Н. е казал на своя заместник – Д. Й. да ги пази в служебната си каса и да не предприема каквито и да било действия по изпълнението им, за да не бъде осъществен ремонтът на самолетите, собственост на страната ни в АО „РСК МИГ“. Същите указания министър Н. Н. продължил да дава и през следващите няколко месеца на подчинените си в министерството.
В периода от 07.11.2014 г. до 29.03.2016 г. Н. Н. също не е изпълнил служебните си задължения, като в нарушение на ЗОВС не е утвърдил проект за инвестиционен разход за ремонт на агрегати и доставка на резервни части за самолети МиГ-29 и не осигурил авиационната безопасност и летателната годност на военно въздухоплавателни средства от изтребителната авиация на ВВС на Република България.
От престъплението са настъпили значителни вредни последици за Българската армия - спаднал е нальота на пилоти от ВВС на Република България на 33 часа за една година, при установен в НАТО стандарт от 180 летателни часа за година или поне минимум 80 летателни часа за година. Това е довело до опасност от допускане на тежки летателни инциденти, поради разтренираност. Действията на министър Н. Н. са довели до намаляване на броя на подготвения летателен състав и свръхнатоварване на летците, носещи бойно дежурство по Air Policing и невъзможност за осигуряване на подготовката на млади летци на МиГ -29. Поради това е било и невъзможно да се поддържа необходимият брой подготвени летци.
Предстои СГС да насрочи разглеждането на делото.