Софийска градска прокуратура (СГП) протестира решение на Комисия за енергийно и водно регулиране (КЕВР) за цените на водата в общините: Бургас, Айтос, Камено, Карнобат, Малко Търново, Несебър, Поморие, Приморско, Руен, Созопол, Средец, Сунгурларе и Царево.
Върховна административна прокуратура (ВАП) изпрати по компетентност на Софийска градска прокуратура (СГП) административна преписка на КЕВР относно нейно решение № БП-Ц-17/29.07.2022 г., с което:
- се одобрява бизнес плана на „Водоснабдяване и Канализация“ ЕООД - гр. Бургас („В и К“ ЕООД гр. Бургас) за дейността му като оператор за регулаторен период 2022 г. – 2026 г. при прилагане на метода на ценово регулиране „горна граница на цени“;
- се утвърждават, считано от 01.08.2022 г. цените без ДДС на водоснабдителните и канализационни услуги за 2022 г. и се одобряват цените без ДДС на водоснабдителните и канализационни услуги за 2023 г. – 2026 г.;
- се приема анализ за социалната поносимост на цените на В и К услугите за всяка година от бизнес плана и се определя стойност на коефициента за подобряване на ефективността Е за всяка година от бизнес плана както и разходи, за които се прилага коефициентът Qp.
На 29.08.2022 г. СГП протестира пред Административен съд София – град решение № БП-Ц-17/29.07.2022 г. на КЕВР, като упражни правомощията си по чл. 127, т. 5 от Конституцията на Република България, респ. чл. 16, ал. 1, т. 1 от Административнопроцесулания кодекс (АПК).
Според СГП решението е незаконосъобразно и е поискана неговата отмяна. Също така СГП е направила особено искане за спиране на предварителното изпълнение на решението на КЕВР, тъй като в противен случай изпълнението на протестираното решение би причинило значителна и труднопоправима имуществена вреда на жители на област Бургас, изразяваща се в заплащане на изключително завишени цени за "ВиК услуги".
СГП е застъпила становище в протеста, че са извършени следните нарушения:
4.1 Разходите за възнаграждения, съответно начислени осигуровки върху тях - числеността на персонала, за който са изчислени не са съобразени с изискванията на чл. 9, ал. 2, т. 15 от ЗРВИКУ, т.е не са обвързани с намаляването на броя на потребителите, които ползват съответната услуга.
Съгласно §1, ал. 1, т. 4 от Допълнителни разпоредби на ЗРВИКУ, "социална поносимост на цената на "ВиК услугите"" е налице в случаите, когато тяхната стойност, определена на база минимално месечно потребление на вода за питейно-битови нужди от 2,8 куб. м. на едно лице, не надхвърля 2,5 на сто от средния месечен доход на домакинство в съответния регион.
Ползваните от КЕВР данни относно доходите на жителите на област Бургас за извършването на анализ на социалната поносимост на цените на "ВиК услугите" са неотносими. Не е ясно как КЕВР е определила средно месечния доход на лице от домакинство за годините: 2022 г. - 2026 г.