Гергана Мутафова в интервю пред Българската телеграфна агенция: Реформата в съдебната карта не е самоцел, а инструмент за качествено правосъдие

10 Март 2017 г.

Прокуорите от Апелативен район-Пловдив издигнаха кандидатурата на районния прокурор на гр. Пловдив Гергана Мутафова за изборен член от квотата на прокурорите за следващия Висш съдебен съвет. 

Пловдив, 9 март /Дима Шопова, БТА/

Отговорността за трагичният инцидент в с. Бисер е на бившия областен
управител на Хасково Ирена Узунова. Делото съдържа 6 000 листа, разпитани
са над 300 души - наследници на починали и пострадали. Имуществените щети
се изчисляват на 1,5 милиона лева. Това каза в интервю за БТА районният
прокурор на Пловдив Гергана Мутафова. По думите й прокуратурата разполага
с доказателства, че Узунова е знаела и е била сезирана официално, че е
налице реална опасност да се скъса стената на яз. Иваново, но не е взела
мерки.

Ръководената от нея прокуратура е водеща по внесени дела като бързи
производства и работи по два проекта с ученици за повишение на правната им
култура. Мутафова очаква натовареността на магистратите да се изравни чрез
реформа на съдебната карта, което по думите й не е самоцел, а инструмент
за качествено правосъдие.

Гергана Мутафова е завършила право в СУ "Св. Климент Охридски". Има 16
години стаж като магистрат. В Районна прокуратура-Пловдив започва работа
през 2001 г., като от 2010 г. е неин административен ръководител. Преди
това за четири години е ръководила Районната прокуратура в Асеновград. Тя
е дипломиран магистър по "Правна и съдебна система на Европейския съюз" и
по "Бизнес финанси, застраховане и счетоводство". Владее английски, немски
и руски език. От месец август 2013 г. е заместник-председател на
Асоциацията на прокурорите в България.

Следва пълният текст на интервюто:

Въпрос: Прокурор Мутафова, преди дни стана ясно, че вече има обвиняем за
причиненото наводнение в с. Бисер през 2012 г. Защо се забави с пет
години?
Отговор: До обвинението се стигна след няколкогодишен труд на екип от
следователи и прокурори. Обвинението, което е повдигнато на бившата
областна управителка на Хасково Ирена Узунова е, че от 14 октомври 2011 г.
- до 6 февруари 2012 година, когато е станало наводнението, не е изпълнила
служебните си задължения, в следствие на което се е скъсала стената на яз.
Иваново и това е причинило смъртта на осем жители на село Бисер.
Искам да поясня, че главният прокурор е разпределил делото на Районна
прокуратура - Пловдив, като до преди две години по него са работили
колегите от Хасково и от Военно-окръжната прокуратура в Пловдив.
Разследването е изключително обемно и сложно.
Делото съдържа 26 тома или 6 000 листа, разпитани са над 300 души -
наследници на починали и пострадали. Изготвена е била оценъчна експертиза
за имуществените щети, които са почти 1,5 милиона лева. Направени са били
съдебно-медицински експертизи, установили причината за смъртта на осемте
жители на селото, както и две за техническото състояние на стената на
язовира и за скъсването й. Нали разбирате, че се изисква време за да бъде
извършен анализ от вещите лица на този обемен наличен материал и изготвяне
на заключение.

Въпрос: Но хората в с. Бисер събират подписка в защита на Ирена Узунова?
Отговор: Бих искала да потвърдя категоричната ни убеденост, че Ирена
Узунова е носила отговорност за поддръжката и рехабилитацията на
съоръжението. Около 10 години община Харманли и Министерството на
отбраната са спорили за собствеността на язовира. Трябва да внеса и
уточнението, че не става дума за съдебен спор, а за такъв между две
ведомства. Законът е ясен, че когато няма установен собственик на даден
язовир - за него отговаря областният управител до влизане в сила на
съдебно решение, ако въпросът е отнесен до съда. Явно тези задължения не
са били изпълнени от Ирена Узунова.
Ние разполагаме с доказателства, че тя е знаела и е била сезирана
официално с доклад на Гражданска защита и на Противопожарната служба в
Хасково, че е налице реална опасност да се скъса стената. Но Узунова не е
взела мерки, както за евакуиране на населението при настъпване на
бедствието, така и за предотвратяване на скъсването на стената. Все още
няма иск в съда относно собствеността на язовира, тъй като става въпрос за
отрицателен спор, което означава, че двете страни не желаят да имат
собственост върху него.

Въпрос: Може ли да се стигне до повдигане на нови обвинения и в какъв срок?
Отговор: Да. Очакваме информация от Министерството на вътрешните работи и
от Областната управа в Хасково въз основа на която ще преценим дали следва
и друго лице да бъде привлечено като обвиняемо.

Въпрос: Разследването за бедствието в село Бисер ли е най-мащабното за
Районна прокуратура-Пловдив?
Отговор: То е едно от най-големите и сложни разследвания в момента. Но при
нас се водят и други производства, които са с не толкова висок медиен
интерес, но със силна обществена чувствителност, особено за пострадалите
от деянията.
Едно от тях е за т.нар. "телефонни измами". По настоящем по наказателно
производство за извършени осем измами на стойност 40 370 лев са задържани
четири лица от Северна България. Две от тях са не само с предходни
осъждания за такъв род деяния, а и според събраните доказателства са на
високо ниво в йерархията на организацията на измамниците. При
разследването установихме, че тези хора живеят в скъпи недвижими имоти и
потребяват луксозни движими вещи, а същевременно нямат никаква трудова
заетост и легални доходи. Уведомили сме Комисиите за незаконно придобито
имущество във Велико Търново и Ловеч, като при установяване на
несъответствие на доходи с имущество, то ще бъде отнето в полза на
държавата. Смятам, че освен наказателната санкция, конфискуването на
парични средства и имоти на извършителите ще изиграе превантивна роля
спрямо останалите лица, решили да вършат телефонни измами.

Въпрос: Как може да се помогне на жертвите на телефонните измами?
Отговор: Отправям призив - не се доверявайте на непознати, които ви искат
парични суми по телефона! Първо проверете, позвънете на своите близки! За
мен има два проблема, за да се случват тези престъпления. Първият е
ниското доверие на гражданите в държавната администрация като цяло, поради
което хората приемат за нормално даването на подкуп за решаването на техен
проблем. И друго. Известно е, че най-вече възрастни хора, които живеят
сами, държат големи парични суми в жилищата си. Това пък говори за
недоверие в банковата система.
Ситуацията се усложнява и от факта, че едно лице може да закупи безлимитно
много карти за мобилни услуги и след това да ги препродаде "на черно".
Имали сме случаи на едно име да се водят по пет-шест хиляди карти за
мобилни телефони.

Въпрос: Кои дела влизат в съда като "бързи"?
Отговор: Районната прокуратура в Пловдив е лидер по внесени дела като
бързи производства, което означава, че виновният за престъплението е
изправен пред съда за седем дни след извършването на деянието и получава
наказание. Това е нашият начин на работа.
Първенци сме и по брой внесени и разгледани незабавни производства т.е.
пътят от извършеното престъпление до внасянето на делото в съда е три дни.
Намирам тази практика като удачна, особено при нарушения на Закона за
движение по пътищата, защото напоследък масово не се спазват правилата за
движение по пътищата, шофира се след употреба на алкохол и на наркотици, и
без свидетелство за управление. За да се спре безобразието по пътя, е
нужно бързо правосъдие. И повярвайте ми ефект има! Скъсяват се сроковете
за наказване на лицата, което е превенция спрямо потенциални извършители.
От друга страна се намаляват разходите за правосъдие и се освобождава
ресурс на разследващите да работят по други тежки престъпления.

Въпрос: Прокурори се включват и в обучение на учениците за повишаване на
правната култура. Има ли интерес?
Отговор: Да, има интерес. Прокурорите от Районна прокуратура-Пловдив
участват в две програми за обучение на ученици - на Апелативна
прокуратура-Пловдив - "Заедно в Час по етика и право" и на Висшия съдебен
съвет /ВСС/.
Посетили сме почти всички пловдивски училища с паралелки от десети клас по
първата инициатива, както и определените учебни заведения по втората
програма. Целта е да представим нашата конкретна работа, съдебната система
и да разясним основни проблеми, които стоят пред подрастващите, свързани с
промяната на начина на общуване. Съветваме децата как да запазят личните
си данни в интернет пространството и да охраняват своята лична
неприкосновеност. Обясняваме за последиците, ако станат извършители на
криминално деяние, както и къде да се обадят, ако са жертва на
престъпление или свидетели.
Темата е актуална, защото фокусирайки се в нашите закони да охраняваме
правата на обвиняемите, сякаш малко са оставени назад правата на жертвите
на престъпления, особено когато не могат да се ползват от адвокатска
помощ, поради липса на средства или незнание.

Въпрос: Вие бяхте инициатор за поставяне на видеонаблюдение в пловдивски
села. Вашата визия за ограничаване на битовата престъпност в малките
населени места?
Отговор: По моя инициатива през миналата година се проведе кръгла маса
съвместно с областния управител на Пловдив и кметовете на общини за
вземане на мерки за ограничаване на битовата престъпност. Това стана след
грабеж на възрастна жена в с. Ръжево Конаре, извършителите на който бяха
разкрити и предадени на съд. Причината за срещата ни бе и високата
неразкриваемост на тези престъпления, които тормозят хората и ги карат да
се страхуват. Те не трябва да се чувстват беззащитни!
Разпоредих да се направи пълен анализ на наличните видеокамери в малките
населени места и където е необходимо да се извърши рехабилитация. Целта е
да се обхванат входно-изходните артерии и по този начин да се наблюдава
влизането на автомобили и хора, които не живеят в селото и съставляват
потенциална заплаха.
Възложено бе да се извърши преглед на уличното осветление, районните
инспектори да се срещнат със самотно живеещи хора и да проучат има ли
възможност за по-чест контакт с тях или инсталиране на паник-бутони в
домовете им. Към настоящия момент обратна връзка по възложените задачи
нямам.

Въпрос: Повечето от кражбите и грабежите по селата се извършват от хора,
които са били в затвора или нямат средства за преживяване?
Отговор: За да се пресече тази престъпност ще помогне реализирането на
различни проекти за заетост и интеграция на трайно неработещото население.
За лишените от свобода, които пък изтърпят присъдата си, са нужни повече
срещи с квалифицирани социални работници и работа с тях, както и
включването им в образователни и трудови програми.
Проблемът е социално-икономически, който не може да бъде решен само с
методите на наказателната политика. В нея общо взето има две тенденции -
едната е превантивната дейност и работа с лицата, потенциални извършители
на престъпления, а другата е увеличаване на размера на наказанията с цел
пресичане нагласата им да извършват криминални деяния. За мен лично
походът трябва да бъде комплексен.

Въпрос: Ще дойде ли времето, когато натовареността на магистратите ще бъде
равномерна за всеки от тях?
Отговор: Темата за натовареността е основна през последната година, което
е свързано и с желанието на ВСС за прекрояване на съдебната карта на
България. Подобна реформа не е имало скоро. Структурата на съдилищата и
прокуратурите в България е била определена през 60-те години на миналия
век, но оттогава социално-икономически и демографски страната се е
променила. Това налага преразглеждане на структурирането на районите на
съдилищата и прокуратурите, защото в момента е налице сериозен дисбаланс в
ежедневната натовареност на магистратите - повече от пет-шест пъти
разлика.
През 2015 г. и 2016 г. ВСС прие нови правила за измерване на
натовареността, която се основава на времевия принцип. Това ще спомогне за
едно бъдещо по-справедливо и ефективно разпределяне на човешкия и финансов
ресурс в системата. Натовареността е много болен проблем за магистратите,
защото при еднаквото заплащане се оказва, че едни колеги работят в пъти
повече от други, което е сериозно основание за демотивация.
Прекрояването на съдебната карта ще доведе до промяна на териториалните
поделения на прокуратурите, броя на съдебните служители, сградния фонд и
до преразпределение на финансовия ресурс. Не бива да се заблуждаваме, че
ще стане бързо и лесно. По-скоро процесът ще е дълъг, не без трусове и
недоволства от страна на засегнатите магистрати и съдебни служители.
Очаквам и да е един от основните акценти в работата на следващия ВСС,
който ще бъде избран през октомври тази година. Но реформата в съдебната
карта не е самоцел, а инструмент за подобряване на качеството на
правосъдието.

Въпрос: В настоящия момент се правят предложения за нови членове на ВСС от
прокурорската квота. Вашето име също се спряга...

Отговор: Магистрати от първоинстанционните районни и окръжни прокуратури в
Апелативен район-Пловдив издигнаха моята кандидатура за изборен член от
квотата на прокурорите за следващия ВСС. Приех да участвам в този конкурс,
водена от няколко мотива. Считам, че при предстоящата сериозна реформа в
структурата на първоинстанционните прокуратури и тяхното ново райониране,
е изключително важно да има представител с административен опит точно от
тези органи на съдебната власт, който да е запознат с проблемите и да
защитава интересите им по най-добрия начин. На следващо място, но на първо
по важност, кандидатурата ми е издигната от колегите от почти всички
районни и окръжни прокуратури от Апелативна зона-Пловдив, в които работят
247 магистрати. И затова имам самочувствието, че те виждат в мое лице
достоен колега, на който имат доверие да делегират своя глас във висшия
колективен орган, управляващ съдебната власт.