Информация за лицата подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН

В качеството си на задължен субект, по смисъла на чл. 12, ал. 1, т. 1 от Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения, ОП - Добрич с настоящото информира лицата, подаващи сигнали за нарушения на българското законодателство или на актове на Европейския съюз, които застрашават или увреждат обществения интерес и правото на Европейския съюз по реда на този закон за условията за подаване и разглеждане на такива сигнали, както и редът и мерките за тяхната защита.

  1. Данни за задължения субект и за контакт с него:
    ОП – Добрич

адрес: 9300 гр. Добрич, ул. Д-р Константин Стоилов № 7, етаж 6,  кабинет №609 гл.специалист „Човешки ресурси“ 

 

  1. Данни за контакт със служителя отговарящ за разглеждането на сигналите:

e-mail: [email protected]

тел.: +359 58 605528

факс: +359 58/600496

  1. Условия и ред за подаване
  2. Сигналът се подава до служителя, отговарящ за разглеждането на сигнали, писмено, включително чрез електронна поща, или устно. Устното подаване на сигнал може да се осъществи по телефона, а по искане на сигнализиращото лице - чрез лична среща в уговорен между страните подходящ срок.
  3. Писменият сигнал се подава от подателя чрез попълване на формуляр по образец, утвърден от националния орган за външно подаване на сигнали - Комисия за защита на личните данни. (Приложение №3)
  4. Устният сигнал се документира чрез попълване на формуляр от служителя, отговарящ за разглеждането на сигнали, който предлага на подаващия сигнала да го подпише при желание от негова страна.
  5. Към сигнала могат да се приложат всякакъв вид източници на информация, подкрепящи изложените в него твърдения, и/или позоваване на документи, в т. ч. посочване на данни за лица, които биха могли да потвърдят съобщените данни или да предоставят допълнителна информация.
  6. Ако сигналът не отговаря на изискванията по т. 3.1., на сигнализиращото лице се изпраща съобщение за отстраняване на допуснатите нередовности в 7-дневен срок от получаване на сигнала. Ако нередовностите не бъдат отстранени в този срок, сигналът заедно с приложенията към него се връща на сигнализиращото лице.
  7. Всеки сигнал се проверява по отношение на неговата достоверност. Не се разглеждат сигнали, които не попадат в обхвата на този закон и съдържанието на които не дава основания да се приемат за правдоподобни. Сигнали, които съдържат очевидно неверни или заблуждаващи твърдения за факти, се връщат с указание към подателя за поправка на твърденията и за отговорността, която той носи за набеждаване.

 

  1. Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на този закон

            Забранява се всяка форма на ответни действия спрямо лицата, подаващи сигнали, имащи характера на репресия и поставящи ги в неблагоприятно положение, както и заплахи или опити за такива действия, включително под формата на:

  1. временно отстраняване, уволнение или прилагане на друго основание за прекратяване на правоотношението, по което лице полага наемен труд;
  2. понижаване в длъжност или забавяне на повишение в длъжност;
  3. изменение на мястото или характера на работата, продължителността на работното време или намаляване на възнаграждението;
  4. отказ за осигуряване на обучение за поддържане и повишаване на професионалната квалификация на работника или служителя;
  5. отрицателна оценка на работата, включително в препоръка за работа;
  6. прилагане на имуществена и/или дисциплинарна отговорност, включително налагане на дисциплинарни наказания;
  7. принуда, отхвърляне, заплашване за предприемане на ответни действия или действия, изразени физически, словесно или по друг начин, които имат за цел накърняване на достойнството на лицето и създаване на враждебна професионална среда;
  8. пряка или непряка дискриминация, неравностойно или неблагоприятно третиране;
  9. отнемане на възможност за преминаване от срочен трудов договор на трудов договор за неопределено време, когато работникът или служителят е имал законно право да му бъде предложена постоянна работа;
  10. предсрочно прекратяване на срочен трудов договор или отказ за повторно сключване, когато такова е допустимо по закон;
  11. вреди, включително за репутацията на лицето, по-специално в социалните мрежи, или финансови загуби, включително загуба на бизнес и загуба на доход;
  12. включване в списък, изготвен въз основа на официално или неофициално споразумение, в сектор или в отрасъл, което може да доведе до това лицето да не може да постъпи на работа или да не може да достави стока или услуга в този сектор или отрасъл (черен списък);
  13. предсрочно прекратяване или разваляне на договор за доставка на стоки или услуги, когато лицето е доставчик;
  14. прекратяване на лиценз или разрешение;
  15. насочване на лицето към извършване на медицински преглед.

 

  1. Мерки за подкрепа

            Лицата подаващи сигнали имат право на достъп до следните мерки за подкрепа:

  1. безплатни и достъпни информация и съвети относно процедурите и мерките за защита по чл. 36, 37, 38 и 39 от ЗЗЛПСПОИН;
  2. помощ пред всеки орган, необходима за тяхната защита срещу репресивни ответни действия, включително чрез надлежно съобщаване на факта, че имат право на защита по този закон;
  3. правна помощ в наказателни, граждански, административни и в международни спорове по граждански дела, свързани със защитата на сигнализиращото лице във връзка с подадения от него сигнал или оповестената информация, в съответствие със Закона за правната помощ;
  4. извънсъдебно разрешаване на презгранични спорове чрез медиация в съответствие със Закона за медиацията.

 

  1. Не се образува производство/проверка по:
  2. анонимни сигнали;
  3. сигнали, отнасящи се до нарушения, извършени преди повече от две години.

           

            Когато е установено, че лицето съзнателно е подало сигнал или е оповестило публично невярна информация, се наказва с глоба от 3 000 до 7 000 лв. Правото на засегнатото лице да претендира обезщетение за претърпени вреди се запазва!

  1. Линк към информацията по чл. 21 от ЗЗЛПСПОИН, публикувана на страницата на КЗЛД - https://www.cpdp.bg/?p=sub_rubric&aid=285