В качеството си на задължен субект, по смисъла на чл. 12, ал. 1, т. 1 от Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения, ОП - Добрич с настоящото информира лицата, подаващи сигнали за нарушения на българското законодателство или на актове на Европейския съюз, които застрашават или увреждат обществения интерес и правото на Европейския съюз по реда на този закон за условията за подаване и разглеждане на такива сигнали, както и редът и мерките за тяхната защита.
- Данни за задължения субект и за контакт с него:
ОП – Добрич
адрес: 9300 гр. Добрич, ул. Д-р Константин Стоилов № 7, етаж 6, кабинет №609 гл.специалист „Човешки ресурси“
- Данни за контакт със служителя отговарящ за разглеждането на сигналите:
e-mail: [email protected]
тел.: +359 58 605528
факс: +359 58/600496
- Условия и ред за подаване
- Сигналът се подава до служителя, отговарящ за разглеждането на сигнали, писмено, включително чрез електронна поща, или устно. Устното подаване на сигнал може да се осъществи по телефона, а по искане на сигнализиращото лице - чрез лична среща в уговорен между страните подходящ срок.
- Писменият сигнал се подава от подателя чрез попълване на формуляр по образец, утвърден от националния орган за външно подаване на сигнали - Комисия за защита на личните данни. (Приложение №3)
- Устният сигнал се документира чрез попълване на формуляр от служителя, отговарящ за разглеждането на сигнали, който предлага на подаващия сигнала да го подпише при желание от негова страна.
- Към сигнала могат да се приложат всякакъв вид източници на информация, подкрепящи изложените в него твърдения, и/или позоваване на документи, в т. ч. посочване на данни за лица, които биха могли да потвърдят съобщените данни или да предоставят допълнителна информация.
- Ако сигналът не отговаря на изискванията по т. 3.1., на сигнализиращото лице се изпраща съобщение за отстраняване на допуснатите нередовности в 7-дневен срок от получаване на сигнала. Ако нередовностите не бъдат отстранени в този срок, сигналът заедно с приложенията към него се връща на сигнализиращото лице.
- Всеки сигнал се проверява по отношение на неговата достоверност. Не се разглеждат сигнали, които не попадат в обхвата на този закон и съдържанието на които не дава основания да се приемат за правдоподобни. Сигнали, които съдържат очевидно неверни или заблуждаващи твърдения за факти, се връщат с указание към подателя за поправка на твърденията и за отговорността, която той носи за набеждаване.
- Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на този закон
Забранява се всяка форма на ответни действия спрямо лицата, подаващи сигнали, имащи характера на репресия и поставящи ги в неблагоприятно положение, както и заплахи или опити за такива действия, включително под формата на:
- временно отстраняване, уволнение или прилагане на друго основание за прекратяване на правоотношението, по което лице полага наемен труд;
- понижаване в длъжност или забавяне на повишение в длъжност;
- изменение на мястото или характера на работата, продължителността на работното време или намаляване на възнаграждението;
- отказ за осигуряване на обучение за поддържане и повишаване на професионалната квалификация на работника или служителя;
- отрицателна оценка на работата, включително в препоръка за работа;
- прилагане на имуществена и/или дисциплинарна отговорност, включително налагане на дисциплинарни наказания;
- принуда, отхвърляне, заплашване за предприемане на ответни действия или действия, изразени физически, словесно или по друг начин, които имат за цел накърняване на достойнството на лицето и създаване на враждебна професионална среда;
- пряка или непряка дискриминация, неравностойно или неблагоприятно третиране;
- отнемане на възможност за преминаване от срочен трудов договор на трудов договор за неопределено време, когато работникът или служителят е имал законно право да му бъде предложена постоянна работа;
- предсрочно прекратяване на срочен трудов договор или отказ за повторно сключване, когато такова е допустимо по закон;
- вреди, включително за репутацията на лицето, по-специално в социалните мрежи, или финансови загуби, включително загуба на бизнес и загуба на доход;
- включване в списък, изготвен въз основа на официално или неофициално споразумение, в сектор или в отрасъл, което може да доведе до това лицето да не може да постъпи на работа или да не може да достави стока или услуга в този сектор или отрасъл (черен списък);
- предсрочно прекратяване или разваляне на договор за доставка на стоки или услуги, когато лицето е доставчик;
- прекратяване на лиценз или разрешение;
- насочване на лицето към извършване на медицински преглед.
- Мерки за подкрепа
Лицата подаващи сигнали имат право на достъп до следните мерки за подкрепа:
- безплатни и достъпни информация и съвети относно процедурите и мерките за защита по чл. 36, 37, 38 и 39 от ЗЗЛПСПОИН;
- помощ пред всеки орган, необходима за тяхната защита срещу репресивни ответни действия, включително чрез надлежно съобщаване на факта, че имат право на защита по този закон;
- правна помощ в наказателни, граждански, административни и в международни спорове по граждански дела, свързани със защитата на сигнализиращото лице във връзка с подадения от него сигнал или оповестената информация, в съответствие със Закона за правната помощ;
- извънсъдебно разрешаване на презгранични спорове чрез медиация в съответствие със Закона за медиацията.
- Не се образува производство/проверка по:
- анонимни сигнали;
- сигнали, отнасящи се до нарушения, извършени преди повече от две години.
Когато е установено, че лицето съзнателно е подало сигнал или е оповестило публично невярна информация, се наказва с глоба от 3 000 до 7 000 лв. Правото на засегнатото лице да претендира обезщетение за претърпени вреди се запазва!
- Линк към информацията по чл. 21 от ЗЗЛПСПОИН, публикувана на страницата на КЗЛД - https://www.cpdp.bg/?p=sub_rubric&aid=285