Тафик на хора
„Трафик на хора" е набирането, транспортирането, прехвърлянето, укриването или приемането на хора, независимо от изразената от тях воля, когато се извършва с цел експлоатация;
ДОСТЪП НА ПОСТРАДАЛИ ОТ ТРАФИК ЛИЦА ДО БЕЗПЛАТНА ПРАВНА ПОМОЩ
Пострадалите от трафик имат право на безплатна правна помощ, изразяваща се в консултация и/или подготовка на документи с оглед на постигане на споразумение преди започване на съдопроизводството или за завеждане на дело.
Правната помощ се осъществява от адвокати.
ДОСТЪП НА ПОСТРАДАЛИ ОТ ТРАФИК ЛИЦА ДО БЕЗПЛАТНА МЕДИЦИНСКА ПОМОЩ
Съгласно чл.82 от Закона за здравето извън обхвата на задължителното здравно осигуряване на българските граждани се предоставят медицински услуги, които са свързани с:
- медицинска помощ при спешни състояния;
- интензивно лечение на здравно неосигурени лица;
- експертизи за вид и степен на увреждане и трайна неработоспособност;
ВЪЗМОЖНОСТ ЗА КОМПЕНСАЦИЯ ПО ЗАКОНА ЗА ПОДПОМАГАНЕ И ФИНАНСОВА КОМПЕНСАЦИЯ НА ПОСТРАДАЛИ ОТ ПРЕСТЪПЛЕНИЯ /ЗПФКПП/
При условията и по реда на Закона за подпомагане и финансова компенсация на пострадали от престъпления /ЗПФКПП/ подпомагане могат да получат пострадали, претърпели имуществени и неимуществени вреди от престъпления от общ характер, а финансова компенсация - пострадали, претърпели имуществени вреди от престъпленията: 1. тероризъм; умишлено убийство; опит за убийство; умишлена тежка телесна повреда; блудство; изнасилване; трафик на хора; 2. престъпления, извършени по поръчение или в изпълнение на решение на организирана престъпна група; 3. други тежки умишлени престъпления, от които като съставомерни последици са настъпили смърт или тежка телесна повреда.
Съгласно чл. 8. от ЗПФКПП Формите на подпомагане на пострадалите от престъпления са:
- медицинска помощ при спешни състояния по реда на Закона за здравето;
- психологическа консултация и помощ;
- безплатна правна помощ по реда на Закона за правната помощ;
- практическа помощ.
Пострадалите от престъпления имат право на еднократна финансова компенсация при условията и по реда на този закон.
Финансовата компенсация се предоставя след влизане в сила на:
- осъдителната присъда, включително в случаите, когато делото е било разгледано в отсъствие на подсъдимия;
- споразумението за решаване на делото в досъдебното производство;
- прокурорския или съдебния акт, с който наказателното производство е било прекратено, с изключение на случаите, когато прекратяването е на основание чл. 24, ал. 1, т. 1, 7, 8а и 9 от Наказателно-процесуалния кодекс;
- прокурорския или съдебния акт, с който наказателното производство е било спряно поради неразкриване на извършителя на престъплението.
Финансовата компенсация обхваща, заедно или поотделно, имуществените вреди, които са пряка последица от престъплението и се изразяват във:
- разходи за лечение, с изключение на разходите, които се поемат от бюджета на Националната здравноосигурителна каса;
- пропуснати доходи;
- разходи по плащане на съдебни и деловодни разноски;
- пропуснати средства за издръжка;
- разходи по погребение;
- други имуществени вреди.
ПРАВА НА ПОСТРАДАЛИЯ В ДОСЪДЕБНОТО ПРОИЗВОДСТВО
В досъдебното производство пострадалият има следните права: да бъде уведомен за правата си в наказателното производство; да получи защита за своята сигурност и тази на близките си; да бъде информиран за хода на наказателното производство; да участва в производството съгласно установеното в този кодекс; да прави искания, бележки и възражения; да обжалва актовете, които водят до прекратяване или спиране на наказателното производство; да има повереник; да получи писмен превод на постановлението за прекратяване или спиране на наказателното производство, ако не владее български език.
КОМПЕТЕНТНИ ОГРАНИ, КЪМ КОИТО МОЖЕ ДА СЕ ОБЪРНЕТЕ ЗА ЗАЩИТА
Съгласно Закона за борба с трафика на хора /ЗБТХ/, мерките за предотвратяване и противодействие на трафика на хора, мерките за закрила и помощ на жертвите на трафика на хора и предоставянето на статут на специална закрила на жертвите на трафика на хора, които сътрудничат на разследването, се осъществява от:
- Националната и местните комисии за борба с трафика на хора
- Приюти за временно настаняване на жертви на трафика на хора и приюти за последваща реинтеграция
- Центрове за закрила и помощ на жертви на трафика на хора.
Съгласно чл.15 от ЗБТХ, държавните органи, комисиите, центровете и приютите в рамките на своята компетентност са длъжни да оказват закрила и помощ на лицата, които са жертва на трафика на хора, без да се допуска пряка или непряка дискриминация, привилегии или ограничения, основани на народност, произход, етническа принадлежност, лично положение, пол, сексуална ориентация, раса, възраст, политически и религиозни убеждения, членуване в синдикални и други обществени организации и движения, семейно, обществено и материално положение и наличие на психически и физически увреждания.
Дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина в сътрудничество с администрацията на Националната комисия и по реда, определен с Националния механизъм за насочване и подпомагане на жертви на трафик на хора, оказват помощ и съдействие на българските граждани, жертви на трафика на хора, за завръщането им в страната.
Консулските служби при посолствата на Република България в чужбина, съвместно с органите на Министерството на вътрешните работи, съдействат за бързото и своевременно издаване на документи за самоличност на български граждани, станали жертва на трафика на хора.
Дипломатическите и консулските представителства на Република България разпространяват до заинтересуваните лица и рискови групи информационни материали за правата на жертвите на трафика на хора.
При постъпване на информация за дете - жертва на трафика на хора, органите са длъжни незабавно да уведомят Държавната агенция за закрила на детето, която предприема съответните мерки по Закона за закрила на детето.
В страната са налични специализирани услуги за жертви на трафик. Услугите само и единствено за тази целева група, финансирани от Националната комисия и управлявани от неправителствени организации, са 7 на брой, в градовете София, Варна и Бургас (три приюта за временно настаняване, три консултативни центрове и един приют за последваща реинтеграция).
В услугите могат да бъдат настанявани както жени, така и мъже (непълнолетни и пълнолетни лица), жертви на трафик на хора (формално и неформално идентифицирани), независимо тяхната народност, етническа и религиозна принадлежност.
КОНТАКТ С НАЦИОНАЛНАТА КОМИСИЯ ЗА БОРБА С ТРАФИКА НА ХОРА
Гр.София-1797
бул. „Д-р Г. М. Димитров“ № 52А
тел:02/8078050
факс: 02/8078059
e-mail: [email protected]