Любомир Петров, апелативен прокурор на Бургас: Няма да допуснем да сме бунището на Европа

6 Януари 2021 г.

475 са делата за нарушаване на карантината, престъпността е спаднала с над 20 %, казва апелативният прокурор на Бургас

Доноси и пасквили ще залеят прокурора, който ще разследва главния прокурор, смята държавният обвинител с над 30 г. стаж

 

В. "24 часа", автор Тони Щилянова 

- Г-н Петров, изпратихме една много по-различна година, в която Ковид-пандемията диктуваше правилата. Появиха се нови дела, свързани с неспазване на извънредните мерки за безопасност. Как се отрази всичко това на работата на прокуратурата?

- Пандемията даде своето отражение във всички сфери, включително и при нас, но нито за момент не сме спрели да работим. Появиха се и нови дела, които не са никак малко, предимно за нарушаване на карантината. Вследствие заповед на главния прокурор всички тези дела съм ги взел на специален надзор и съм разпоредил подпомагащ прокурор от Апелативната прокуратура да работи заедно с наблюдаващия. Тези дела са общо 475 от началото на пандемията на територията на Апелативен район Бургас, в който влизат и областите Ямбол и Сливен. Голям процент от тях приключват в съда с обвинителни актове или споразумения, а присъдите варират от 3 месеца до 10 месеца условно с 3 г. изпитателен срок. Има доста глоби в размер на 10 000 лв., както и наказания пробация. Над 90 % от делата са за нарушаване на карантината. Прави впечатление обаче, че в началото на извънредното положение тези дела бяха много повече. Сега са в пъти по-малко.

- На какво се дължи това?

- Хората разбраха, че мерките не са шега. Предвиждат се сериозни наказания, включително лишаване от свобода до 5 г. и глоба до 50 000 лв. 

Намаляла ли е престъпността в региона след въвеждане на извънредните мерки?

- Факт е, че шест поредни години престъпността в Бургаския регион намалява  - с 4 %, 8%, 13% ,19 %, 11,30 %, а за 2020 г. очакванията на ОДМВР Бургас са за спад на престъпността с над 20 %. Една от причините са по-строгите противоепидимични мерки. Бяха наложени ограничения при пътуванията, един курорт като Слънчев бряг за първи път остана полупразен, а всичко това промени криминогенната обстановка. Има обаче и друг фактор и той е превантивната работа спрямо извършителите на престъпления и много активната работа на МВР и прокуратурата по лица с две или повече висящи досъдебни производства. Повечето от тези лица вече са в ареста или затвора за изтърпяване на присъди. Разследващите органи и прокуратура приложихме активна политика на налагане на мерки задържане под стража спрямо чести извършители на престъпления. А когато такива извършители са в ареста и затвора, няма как и престъпността да не намалее. В покрепа на това твърдение са рекордният брой мерки задържане под стража на районната прокуратура Бургас през изминалата година.

Още с избирането му на поста главен прокурор  Иван Гешев
заяви, че сред приоритетите на прокуратурата ще бъде битката с
битовата престъпност. На регионално ниво полицията и прокуратурата реализирахте няколко акции по тази линия. Какво е нивото на този вид престъпност?

- Да, това е много важен, но не и единствен приоритет. Защо е важен? Аз съм прокурор над 30 г. и престъпленията, които са ме възмущавали най-много, са свързани с нападение над самотно живеещи хора на село, побоища, грабежи, изнасилвания, убийства, както и такива действия срещу малки деца. Помните случая в село Сотиря, при който 6-годишно момиченце бе бито, изнасилено и убито. Наказанието за извършителя бе доживотен затвор без право на замяна – възможно най-тежкото. Важно е прокуратурата да полага максимални усилия както да бъдат наказани престъпленията, така и пострадалите да получат удовлетворение, че държавата защитава техния интерес и си върши работата. Защото ако откраднеш 300 лв. от един бизнесмен, него няма да го заболи изобщо, но на един пенсионер да му откраднеш пенсията или да я вземеш чрез телефонна измама, е нещо страшно. Това за него е катастрофа. Затова се извършват специализирани полицейски операции, които до ноември 2020 г. са 92 в 119 населени места. 268 са задържаните лица, 150 образуваните досъдебни производства. 114 са обвиняемите, 49 са задържани под стража, а предадените на съд са 51 лица. 

По какви други приоритетни дела работи прокуратурата?

- По заповед на главния прокурор сме взели на специален надзор /и то лично от мен/ 8 дела за нерегламентирано съхранение на отпадъци. Не трябва да се допуска България да става бунището на Европа. През пролетта на 2020 г. бяха заловени 20 контейнера с отпадъци на бургаското пристанище. Там разследването продължава, издирва се македонски гражданин, получател на пратката, но е малко известно, че много бързо бе организирано връщането на контейнерите обратно в Италия. Работим и по дела за замърсяване на води, касаещи река Тунджа, по дела за т.н. къщи за гости, няколко дела за корупционни престъпления. Това обаче не означава, че се неглижират останалите преписки. Всяка преписка и всяко дело заслужават еднакво, бързо и правилно решаване. И така се подхожда.

Споменахте т.н. корупционни дела, говорихте за тях и по време на изслушването Ви пред ВСС за втори мандат като административен ръководител на Апелативната прокуратура. Колко са тези дела, каква част от тях са с внесени в съда обвинителни актове?

- Действително казах пред ВСС, че по отношение корупционните дела сме несравнимо по-добре, спрямо предходните 6-7 г. Вие си спомняте онзи период, когато всички т.н. кметски дела срещу кметовете на Ямбол, Сливен и Несебър приключиха с оправдателни присъди. Тогава за корупционните дела процентът върнати и такива с оправдателни присъди беше над 20. Сега той е сведен до 2 % - т.е. колкото средните стандарти за всички други престъпления. Концепцията ми за корупционните престъпления е да бъдат взети на специален надзор. Определям кой апелативен прокурор да оказва методическа помощ, защото осъзнавам, че това са най-важните дела за една прокуратура, макар че повечето от тях са вече от компетентността на специализираната прокуратура. За 2019 г. имаме 293 дела за корупционни престъпления, приключили сме 147, а 52 са внесени в съд. 47 лица са осъдени, само един е оправдан, три дела са върнати от съда.

За какви дела по-конкретно става дума?

- Става дума не само за елементарни катаджийски подкупи, но и за дела срещу длъжностни лица. На специален надзор са взети дела срещу служители на ИАРА Бургас, РДНСК Бургас, за незаконна сеч, а едно от последните е срещу кмета на село Вресово, който се разследва за присвояване на 28 000 лв., с което са измамени 76 души от селото. Освен присвояване този кмет запали кабинета си, за да укрие улики. По искане на прокуратурата той е отстранен от длъжност.

Факт е, че в Бургаския регион определяща е не толкова битовата престъпност, колкото тази, свързана с организираните групи и по-специално нарко разпространението, а една от причините е присъствието на големи морски курорти. Има ли сериозна промяна на този фронт след престрелката в Слънчев бряг през 2016 г. и ареста на Димитър Желязков и 13 души от обкръжението му 2 г. по-късно?

- Като цяло първите организирани престъпни групи /ОПГ/ до 2012 г. се разследваха от окръжните прокуратури. Много дела е имало и след този период за ОПГ свързани с наркотици, но те се поеха от специализираната прокуратура. Доста действия бяха предприети и след стрелбата по Димитър Желязков в Слънчев бряг. След разбиването на нарко структурата на Желязков на територията на областта вече няма организирана престъпна група с такава мощ. Имаме обаче много дела за държане и за разпространение на наркотици. През 2019 г. те са общо 1266, внесени в съда са 496 дела, а осъдените са 473, което не е никак малко. Още през 2016 г. имаше ред инициативи на прокуратурата, ОДМВР и Община Бургас срещу нарко разпространението - патрули около училищата, камери, лекции на прокурори в училищата. На 2 март 2020 г. главният прокурор издаде заповед за активизиране на дейността по разкриване и разследване на престъпления с предмет наркотични вещества, като проверките да се извършват приоритетно на публични места – училища, болници, заведения за развлечение. Само за октомври и ноември м.г. са извършени 75 проверки, от тях са образувани 145 дела с 92 обвиняеми лица. 9 са задържани под стража, 84 дела са внесени в съда.

Да не забравяме и делата за контрабанда на наркотици. Над 23 кг. кокаин за 3-4 млн.лв. бяха задържани на Лесово, над 11 кг. амфетамин на Малко Търново. Преди 2-3 г. бе реализиран рекорден за нашия Апелативен район удар – залавянето на 200 кг. хероин за 18 млн.лв. За контрабандата бе осъден ирански гражданин, който получи 15 г. затвор и 200 000 лв. глоба.

Г-н Петров, като прокурор с 30 г. стаж, минал през всички нива
на държавното обвинение, какво е мнението Ви по един изключително актуален казус – необходимо ли е да има прокурор, който да разследва главния прокурор?

- Моето категорично мнение е, че такава фигура не е необходима. Разбира се, ако бъде прието изменение на закона и се създаде фигурата на прокурор, разследващ главния прокурор, прокуратурата ще се съобрази с него и ще го изпълнява. Но защо не е необходимо? Първо, главният прокурор се отчита пред НС и то не само за дейността на прокуратурата, а и по всякакви други въпроси, за които му се иска доклад от Народното събрание, включително да отговаря на въпроси на депутати, граждани, НПО-та. Второ - главният прокурор се контролира от ВСС, който е от 25 члена и там прокуратурата не е мнозинство. Професионалната квота на прокурорите във ВСС е четирима прокурори и един следовател. И трето - наскоро Конституционният съд излезе със становище, че всеки прокурор в страната може да разследва главния прокурор. Някой ще каже - как ще го разследва, щом е юридически зависим от него? Но никой не може да му промени вътрешното убеждение как да реши преписка или едно дело и дали да повдига или не обвинение спрямо който и да е. А ако се влияе на вътрешното убеждение на наблюдаващия прокурор, то ето това вече е престъпление. Какво ще стане, ако все пак има прокурор, който да разследва главния прокурор? Той ще бъде затрупан с всякакви жалби, сигнали, пасквили и доноси. С обиди и голословни твърдения за престъпления, идващи от обвиняеми лица и такива мотивирани финансово, укриващи се обвиняеми лица, от политически обвързани лица и в немалко случаи от психично болни. 

През септември м.г. бяхте избран единодушно от прокурорската колегия във ВСС за втори мандат. Главният прокурор тогава отбеляза, че резултатите на бургаската прокуратура са впечатляващи. На какво ще наблегнете в работата си през следващите 5 г.

- Прокурорската колегия на ВСС ми гласува доверие за втори мандат като административен ръководител, но веднага искам да кажа, че това се дължи не толкова на моята работа и качества, а на изключителния труд на всички прокурори, следователи и служители от Апелативния район, защото постигнахме изключителни резултати. Такива резултати никога не е имало. При много добро взаимодействие и в професионален и човешки план между административните ръководители на районните и окръжните прокуратури и наблюдаващите прокурори. Похвалени сме многократно за отлична медийна политика, като лично аз от 2019 г акцентирам на медийни изяви на административните ръководители на окръжните и районните прокуратури и особено на наблюдаващите прокурори. Ще продължим да работим активно по всякакъв вид преписки и досъдебни производства и по всички видове надзори на прокуратурата. Разбира се, трябва да надграждаме резултатите за корупционните престъпления, които са приоритет в национален мащаб. 502 дела съм взел на специален надзор през изминалата година. За сравнение през предходните бяха едва по 15-20 дела. Важна е и работата по делата за незаконни строежи, пътища, язовири, както и успешното приключване на реорганизацията на съдебната карта.

- Приключва третата вълна на окрупняване на районните прокуратури. Вие сте член на комисията във ВСС, която се занимава с този казус. Какви са предимствата и какви са недостатъците на реформата?

- На 1 януари 2021 г. стартира трети етап на рефрмата. За нас най-съществена през 2020 г. бе тя в Бургаския окръжен район, където 5 районни прокуратура станаха териториални отделения към Районна прокуратура Бургас -Несебър, Поморие, Средец, Царево и Малко Търново. С този трети етап приключва реорганизацията в Бургаския апелативен район, тъй като прокуратурите в Нова Загора и Котел станаха териториални отделения към районната прокуратура в Сливен, а Елхово и Тополовград - към тази в Ямбол. Останаха да се реформират само районните прокуратури в Карнобат и Айтос. През предходните години създадох работни групи, които извършиха проверка на цялостната дейност и на районните прокуратури и на териториалните отделения – не бяха установени никакви сериозни нарушения. Може да се каже ,че реформата е успешна и затова си позволявам да кажа на колегите от страната, където това предстои, да не се притесняват. Тежки, неразрешими проблеми, няма.

Едно от опасенията бе, че със сливането на структурите на
държавното обвинение е възможно достъпът до правосъдие за гражданите да бъде затруднен или нарушен? 

- Гражданите не трябва да се притесняват, че ще се ограничи достъпът до правосъдие. Ние проучвахме опит на други европейски държави. В Португалия, например, от 300 районни съдилища и прокуратури, остават 23 и то само в областните градове. Но там ги закриват изцяло, докато при нас си остават териториални отделения. Основното преимущество на нашия модел е, че не се цели закриване на прокуратури. През април 2018 г. ВСС прие унифицирания модел. В териториалните отделения ще си има и прокурори и необходимия брой специализирана администрация, които да се справят с целия обем работа – да приемат молби, жалби, преписки от полицията. Това ще гарантира на гражданите достъп до правосъдие в съответния район.

- А кои са основните предимства на окрупняването? Вероятно така се решава един от най-тежките проблеми, свързан с неравномерната натовареност на районните прокуратури в различните населени места?

- Първо се цели оптимизация на цялостната дейност на районното ниво, прокуратурите да станат по-модерни, по-гъвкави и резултатни, като се съобразяват и с опита на други европейски държави. На второ място се цели изравняване на натовареността в един цял окръжен район и на трето място - постигането на известни икономии. Много са предимства на унифицирания модел. Организация на работа на административния ръководител е да допусне възможност по всички спешни преписки и дела да се работи именно в териториалните отделения – бързи производства, преписки по закона за здравето и домашното насилие, дела за задържани лица. Унифицираният модел е принципен при всички районни прокуратури в страната, което означава, че е изключен субективизмът. Този модел ще доведе и до по-реална възможност за специализация на прокурорите, за обособяване на отдели. Ще даде възможност на административните ръководители по-бързо да решават кадровите въпроси, ще намалеят и разходите за командировки. Разходите ще намалеят и поради закриване на щата в териториалните отделения. Недопустимо е при 2 прокурори и 2 деловодители да има главен счетоводител, касиер, административен секретар. 

Какво показват цифрите по основни показатели като срочност на разследването, върнати дела, процент на оправдателните присъди?

- Определено мога да кажа, че през последните години се подобри както срочността на разследванията в досъдебната фаза, така и срочността при решаване на преписките и досъдебните производства от прокурорите. Две години подред имаме по 2000 повече приключени дела от новообразуваните, което означава, че е работено по много стари дела. 1,94 % са върнатите дела през 2019 г., като за първи път от години те са под 2 %. Оправдателните присъди са едва 1,1 %. Представете си какво означава това за една демократична правна система като нашата, с такива силни адвокатски къщи. Това са изключителни резултати, които трудно ще можем да подобрим, но целта ни е поне да ги утвърдим. За постигнатото през 2020 г. Главният прокурор награди с почетни грамота и знак прокурорите и служителите от Апелативна прокуратура Бургас - нещо, което се случва за пръв път в нейната история.