Сотир Цацаров, главен прокурор: Следствието ще се събуди от кома

2 Януари 2014 г.

- Броени дни ни делят, г-н Цацаров, от евродоклада за правосъдието и вътрешната сигурност на България. Какво очаквате да прочетете в него за прокуратурата?

- Умерен оптимист съм, както вече имах възможност да заявя няколко пъти. Едва ли можем да очакваме нещо ...

- Броени дни ни делят, г-н Цацаров, от евродоклада за правосъдието и вътрешната сигурност на България. Какво очаквате да прочетете в него за прокуратурата?

- Умерен оптимист съм, както вече имах възможност да заявя няколко пъти. Едва ли можем да очакваме нещо, което да не сме видели и да не сме анализирали сами досега - институционално и медийно. Всички добре знаем както това, което сме постигнали, така и слабостите си. Така че докладът ще е обективен външен поглед за вътрешните процеси, в които бяхме участници или свидетели през последната година и половина. Важното е поредният мониторингов доклад да бъде повод за внимателна оценка и планиране, а не за спекулации, подчинени на политическата конюнктура на момента.

- Очакваме през новата година да видим прокуратурата в нова дреха, т.е. в нова структура. Каква цел преследвате с прекрояването на отделите?

- Действително, от края на ноември върховните прокуратури имат нова структура. В касационната прокуратура броят на отделите е намален от 11 на 6, а в административната - от 3 на 2. Целта е да се отделят административните функции от дейността на прокурорите. Администрацията трябва да подпомага магистратите, а не те да осъществяват по съвместителство и нейни задачи. Не е нормално да има отдели, състоящи се от един човек - завеждащ отдел. Не е нормално и администрацията на главния прокурор да има в състава си над 120 служители. Новата структура на върха на прокурорската пирамида е само началото на такива промени. Предстои този процес да продължи в прокуратурите по места.

- Кои са приоритетите ви за 2014 г.?

- Нека се опитам да ги формулирам така: "събуждане" на следствието, завършване на структурната реформа и активното участие на българската прокуратура в дебатите и процесите по създаването на Европейска прокуратура.

- Следствието е в будна кома, каза новият му шеф Евгени Диков.

- Евгени Диков описа с тези думи най-точно сегашното състояние на следствените органи. При представянето му пред колегите от Националната следствена служба казах, че Висшият съдебен съвет (ВСС) не е назначил ликвидатор, а ръководител, който има ясна визия за "събуждане". Не можем да виним само следователите за ниската натовареност - през годините назад те бяха обект на всякакви законодателни експерименти. Но трябва да е ясно - какво ще се случи с тази професия оттук насетне зависи не само от ръководството на прокуратурата, а основно от хората, които я упражняват. Никой не би търпял разследване с години на три-четири дела на колега в националното следствие, колкото и сложни да са те. Целта ни е следствените органи да са активна част от работеща прокуратура, а не неин "придатък по необходимост". Точно затова през 2014 г. ще заработят първите мобилни центрове за разследване. Ще започнем с отделите в големите градове, където има летища, пристанища, туристически поток - те първи ще получат техника и обезпеченост за самостоятелни разследвания.

- След шумните проверки в прокурорския инспекторат сякаш проблемите там потънаха в мълчание?

- Инспекторатът вече не е самостоятелен отдел във Върховната касационна прокуратура (ВКП). Той работи по нови правила, според които има право да извършва само проверки по отношение на прокурори и следователи по сигнали за дисциплинарни нарушения. Извън правомощията му са проверките на съдии, както и на всички други лица, упражняващи юридическата професия. Не се извършват проверки по анонимни сигнали, а всеки колега има право да се запознае с резултатите от извършената спрямо него проверка. С други думи - мълчанието не е прикритие за бездействие или за "замитане" на проблемите. И мисля, че в тези свои действия имам професионалната подкрепа на хората, работещи в прокуратурата.

- А проверките срещу магистрати за престъпления? Не обезсилихте ли съзнателно инспектората като го превърнахте само в звено за вътрешен контрол?

- Не. Не може няколко "избрани" върховни прокурори, да определят професионалната съдба на колегите си, а и на съдиите в страната. И да правят това "в съдружие" с неколцина също "избрани" служители на бивша структура в МВР. Престъпления се разкриват с разследване, а не с прибиране на папки и снимки по касите. Досега не съм обявявал, че от октомври работи ново специализирано звено, състоящо се от прокурори и агенти на ДАНС. Това е самостоятелна структура, на която са поверени проверките и разследванията по сигнали за престъпления, извършени от съдии, прокурори и следователи.

- Спецзвено срещу продажните магистрати? В него би трябвало да работят хора с опит и безупречна репутация.

- Звеното е създадено по силата на споразумение между прокуратурата и ДАНС. Законът за съдебната власт дава право на главния прокурор да подписва споразумения за т.нар. специализирани междуведомствени звена. В състава му сега са включени трима прокурори от Софийската градска прокуратура (СГП) и агенти от отдел "Противодействие на корупцията в съдебната власт" в ДАНС, като предстои включването и на трима следователи. Работните им помещения са извън Съдебната палата, подчинени са само на главния прокурор и на градския прокурор, а оперативното ръководство е възложено на прокурор от новосъздадения специализиран отдел във ВКП. Всички дела срещу съдии, прокурори и следователи са възложени на това звено. Не крия, че гледам на него като на модел, който трябва да докаже ефективността си, за да се приложи основно в структурата на градската прокуратура и следствения отдел към нея. Работата на специализираните екипи е наблюдавана внимателно и от представители на ЕК в хода на мониторинговия процес.

- Спецпрокуратурата беше натоварена с много очаквания. Вместо това виждаме разследвания в сляпа улица и междуособици между спецпрокурорите. Светлозар Костов ли е камъчето, което спъва колата? Или той е прав, като казва, че се бори с Октопода, а други прокурори се кланят на политическата конюнктура?

- Първоначално следях изявите на г-н Костов с изненада. Сега вече изненада няма.

Ако говориш за промяна на конюнктурата и с това обясняваш резултати от гласуване за ръководна длъжност, значи си съобразявал досегашната си работа с една отминала конюнктура. Но всички свои доводи той може да изложи пред ВСС - органът, овластен да извършва такива проверки. Действително, специализираната прокуратура засега не е реализирала особени успехи по т.нар. стопански дела, най-вече за данъчни престъпления. Не отдавам всичко това само на личността на Костов, по-скоро прокурорите се нуждаят от повече обучение и сигурност в действията си.

- Евродепутати ви пратиха искане за разследване на Волен Сидеров за пране на пари и корупция. Те укоряват прокуратурата, че е бездействала през 2009 г., когато се чу, че кандидат-депутати от "Атака" са подписали гаранции за кредити от една офшорка към друга.

- През 2009 г. съм бил съдия. Но през 2013 г., когато станах главен прокурор, приех по тяхна молба група депутати, бивши членове на две парламентарни групи. След като изложиха твърдения, свързани с поведението на лидерите си, ги поканих да опишат всичко това в сигнал, за да започне прокуратурата проверка. Получих категоричен отказ и с това разговорите приключиха. А що се отнася до сегашното писмо - доколкото разбирам, то е изпратено до всички институции, чието споменаване може да влезе в новинарските емисии. Така и бе обявено.

- Докъде стигна разследването по скандала с незаконните подслушвания? Какво се разбра за собствениците на онези 875 телефона в тефтерчетата и начина, по който са били подслушвани?

- По това дело очакваме експертизата от Великобритания и не мога да прогнозирам колко време ще отнеме изпълнението на молбата ни за правна помощ. Установени са ползвателите на телефоните, но не е редно да разбират от медиите, че са били обект на т.нар. кечъри. Не можем обаче и с очакването на британската експертиза да оправдаваме продължаването на разследването. Решението ни е разделяне на производството и внасяне на обвинителен акт за безспорно доказаните престъпления по служба. Така скоро предстои внасяне на обвинителен акт срещу бившия министър на вътрешните работи и ръководители на специализирани дирекции в това министерство - за престъпления по служба, свързани с неизпълнение на законовите задължения по отношение на организацията и контрола по използване на специални разузнавателни средства.

- Давате за втори път бившия министър Цветанов на съд - първо за 6-те пъти "Не!!!" относно СРС-тата за търновския антимафиот, а сега - за безконтролното подслушване. Той обаче смята, че е жертва на репресия от ваша страна.

- Емоциите на политици няма да коментирам. Още повече, когато те се основават на схващането, че репресия е всяка проверка спрямо собствената им личност, а проверките срещу опонентите са в реда на нещата. Всъщност промени се разбирането на конкретното лице за ролята на съда в една демократична държава, а това е значителен напредък. Точно затова и целта на прокуратурата е всички образувани досъдебни производства срещу Цветан Цветанов да стигнат маскимално бързо до съд.

- Немският защитник на г-н Цветанов определи процеса срещу него като политически. Убедете ни, че не е така?

- В поведението и изявленията на г-н Уул няма нищо изненадващо. Той е адвокат, упълномощен да защитава подсъдимия си клиент. Какво друго да се очаква от него? Ханс-Петер Уул е в България в качеството на адвокат, а не на "пратеник" на Европейския съюз, дошъл да преценява дали "България е правова държава". Ако това бе задачата му, може би нямаше да има нужда от мониторингов доклад.

- В изказванията на политици от ГЕРБ, включително Бойко Борисов, се прокрадва тезата, че прокуратурата изпълнява политическа поръчка с възобновяването на стари дела - за Мишо Бирата, смъртта на Чакъра и други.

- Прокуратурата работи с факти, а не с политически оценки. По казуса с Чакъра има осъдително решение срещу България. След него бях длъжен по закон да поискам от Върховния касационен съд възобновяване на делото. Нима и Европейския съд по правата на човека ще обвиним в политическо пристрастие? Или нямаше да бъда обвинен в това, ако не бях изпълнил закона? Разследването търси истината, защото според съда в Страсбург са установени само две неща: че в началото на операцията до Харманли Чакъра е бил жив, а в края - мъртъв. Не се страхуваме от истината, нали? А и тя няма политическа принадлежност.

- Зам. главният прокурор Ася Петрова заяви пред "Труд", че вие сте я предложили за поста, а не бившият вицепремиер Цветанов, както се смяташе. Така ли е?

- Аз съм предложил всичките си заместници, така че това не е новина. Никой вътрешен министър не може да кадрува в прокуратурата - не само е нередно, но е и невъзможно. Качествата на заместниците ми преценявам в работата в екипа, а не от чужди предложения. И ако те не отговарят на изискванията за такава работа, няма да са заместници. Никой от нас не е венчан за стола си.

- Бившият вицепремиер Цветанов заяви, че Ася Петрова, спецпрокурорът Светлозар Костов и бившият шеф на следствието Бойко Найденов са жертви на новата власт. Как ви се струва това?

- Много емоция и малко истина има в подобни разсъждения. Всъщност нека не съм толкова деликатен - истината е нула, колкото и голяма да е личната и политическата емоция.

- Промени в конституцията и прокуратурата извън съдебната власт? Разумно ли ви се струва това?

- Напоследък доста настойчиво се лансира тезата за такива конституционни промени. Те се представят едва ли не като панацея на всичките ни проблеми. Работя вече 21 години като съдия и прокурор, и всеки говори за стратегии за съдебна реформа. Дано някога опрем до тактика, за да осъзнаем, че още от времето на министър Попова ( сега вицепрезидент) има чудесна стратегия, само че ни куца изпълнението . И че ако не премахнем прекаления формализъм в наказателния процес, ще стигнем там, където сме и днес. А прокуратура извън съдебната власт, нека кажем направо, че означава прокуратура в състава на изпълнителната власт. Това е най-вредното решение. И сега понасяме какви ли не упреци за политически пристрастия. Дали защитниците на тази идея могат да си представят как след избори идва ново правителство и "нова" прокуратура и какво ще следва от това? А дали не целят точно това - слабо и конюнктурно държавно обвинение, което ще следва зададената от тях посока?

- Трите разлики между прокуратурата на Борис Велчев и тази на Сотир Цацаров?

- Няма прокуратура на Велчев или на Цацаров. Главните прокурори се сменят, институцията остава. Може би имам по-различен административен подход, но това не прави прокуратурата моя. Слава богу, нямам съзнанието, че всичко започва от мен, а че продължавам да работя след предшественика си.

- Една грешка, която през 2014-а ще трябва да поправите?

- Неравномерното натоварване между колеги, които получават еднакви възнаграждения за работата си.