Прокурори влязоха в ДКЕВР. Какви нарушения са скрити в дейността на енергийния регулатор - Веселин Найденов, прокурор от Върховната административна прокуратура

20 Февруари 2013 г.

Водещ: Добро утро отново и добре дошли в нашето студио.

Веселин Найденов: Добро утро.

Водеща: Прокурори проверяват държавния енергиен регулатор от 12 февруари. Какви нарушения са открити в енергийния регулатор? При нас е прокурор Веселин Найденов. Добро утро отново.

Водещ ...

Водещ: Добро утро отново и добре дошли в нашето студио.

Веселин Найденов: Добро утро.

Водеща: Прокурори проверяват държавния енергиен регулатор от 12 февруари. Какви нарушения са открити в енергийния регулатор? При нас е прокурор Веселин Найденов. Добро утро отново.

Водещ: Добро утро.

Веселин Найденов: Здравейте.

Водеща: Кажете ни какво установи вашата проверка вчера и по-конкретно, как е възможно да се натъквате на такива наистина… как да кажа…

Водещ: Фрапиращи…

Водеща: … безумни, безумни нарушения? Как така няма механизъм за контрол от страна на енергийния регулатор към частната фирма?

Веселин Найденов: Механизъм за контрол в закона е установен, но не са създадени механизми в самата комисия да осъществи ефективен контрол върху самите… Тоест имаме едни, бих казал, неизпълнения на законови задължения, не бих казал на цялата комисия.

Водеща: На кого, кой носи отговорност за това?

Веселин Найденов: В закона е определено кой носи отговорност. Това са колективни решения. Комисията е нейните членове взимат определени решения, но председателстващият организира работата на тази комисия и управлява администрацията към нея.

Водещ: Това значи ли, че членовете на комисията сега могат да си измият ръцете и да кажат - ние не сме виновни, и всичко да се стовари върху главата на Семерджиев?

Веселин Найденов: Вижте, тук става въпрос за колективен орган. Неговите решения, колективните решения, пораждат юридическите последици от това нещо. Това, че администрацията се ръководи от председателя на комисията, е това какво се внася за разглеждане в самата комисия. Тук не става въпрос за измиване на ръце от членовете, а как самата администрация е организирана да работи и какво ще подаде на тази комисия да бъде извършено като работа.

Водеща: Тоест по закон отговорността е лична, на председателя на енергийния регулатор – той трябва да поеме отговорност за това, че не са работили тези…

Веселин Найденов: Мисля, че е рано още да персонализираме, но определено има пропуски в работата на комисията. Аз не бих искал да навлизам в наказателно-правните елементи на случая. По-скоро бих искал да говорим за административно-правовите неща, които касаят широк кръг от граждани, тъй като…

Водеща: Проверките не са включвали проверка на инвестиции. Айде сега, конкретно по това. Защо ДКЕВР не е проверявал инвестициите на частните ЕРП-та?

Веселин Найденов: Не мога да ви кажа защо не е проверявал, но няма такъв механизъм. Когато се внесат определени документи от съответното енергийно разпределително дружество, или ЕРД, или добилото популярност ЕРП, те се приемат само по документи, без да се прави реална проверка на място. Активите според ЧЕЗ са нараснали на 1,7 милиарда, извинявайте, инвестициите. Тоест означава, че ако, примерно, дружеството е закупено – вярно, по пазарна цена…

Водещ: 1 милиард и 7 милиона?

Веселин Найденов: Милиона, да.

Водещ: Така.

Веселин Найденов: … са инвестирани от ЧЕЗ по техни твърдения. Това беше заявено и по медиите, и в парламента, при изслушването на комисията на г-н Янев, която той председателства в момента. Тези инвестиции, в крайна сметка, те се доказват по определен начин пред енергийния регулатор. Представили са само документи, комисията се е задоволила с приемането им. На въпросите, които зададохме с колегата, с който извършваме проверката, беше казано, че няма… ние приемаме документи, тъй като те са по други закони – по Закона за устройство на територията (ЗУТ), примерно, когато е свързано със строежи на трафопости и т.н., и съответните документи по приемането на тези строителни съоръжения, които после стават и част от енергийно-разпределителните.

Водещ: Тая цифра – 1,7 милиарда, реална ли е според вас и вашата проверка?

Веселин Найденов: Аз не мога да ви кажа дали е реална, но аз имам дълбоко съмнение, че това… И ще насочим усилията си в тази посока, тъй като. Представете си, ако към момента на покупката на приватизацията на това енергийно-разпределително дружество имаме пет трафопоста, грубо казано, пет трафопоста – сега трябва да са се увеличили и да са станали примерно осем, или до един кабел трябва да има поне още четири.

Водещ: Така. Тоест това е все нещо, което трябва да се види и може да се пипне, дето се казва, и да се провери много лесно.

Веселин Найденов: Да, можело е комисията да отиде и да направи проверки на място. Те правят планови проверки, но невинаги включват проверка на инвестициите.

Водеща: Добре, как е възможно това? Това се случва, защото има някакви пропуски в закона, които им позволяват да се случва, или защото някой не си върши работата?

Веселин Найденов: Това е и въпрос на организация.

Водеща: Какво установихте вие?

Веселин Найденов: Че това е въпрос също на организационни пропуски от самата комисия.

Водеща: Тоест в закона е записано, че имат право да проверяват инвестициите…

Веселин Найденов: Да, имат право да проверяват.

Водещ: Въпрос на желание.

Водеща: Но те не го правят, защото имат малко хора?

Веселин Найденов: Не, имат достатъчно хора. Имат достатъчно хора, като администрация, която подпомага дейността на комисията и извършва съответните проверки след разпореждане на председателя.

Водеща: Но такова разпореждане не е имало нито веднъж?

Веселин Найденов: Не, има.

Водеща: Има?

Веселин Найденов: Има такива проверки, но те са спорадични, не са…

Водеща: Те са планови, както казахте.

Веселин Найденов: Те са планови, но не обхващат всички инвестиции. Това са огромни суми. Все пак, трябва да се провери. Вие, ако отидете и вземете целеви кредит от банка и решите да правите някакъв бизнес, ами те ще дойдат на място, също ще проверят дали са сложени машините, съоръженията и т.н., за да продължат да ви изплащат останалите части от кредита. По същия начин…

Водеща: А не по начина, по който вероятно се е случва. Те сигурно са казали – ние идваме на дата еди-коя си да проверим еди-кое си.

Водещ: Да де, от тоя тип проверки: ало, идваме да ви проверим.

Водеща: От този тип проверки.

Веселин Найденов: Не, не бих искал да навлизам в това дали е „ало, идваме да ви проверим”…

Водеща: Горе-долу.

Веселин Найденов: … но не е създаден механизъм.

Водещ: Въпросът е, че е имало и други нарушения.

Веселин Найденов: Другите нарушения…

Водещ: Вие носите документи, които доказват, че и преди това са се случвали подобни неща.

Веселин Найденов: Тези предложения, които прокуратурата, Върховна административна прокуратура направи, са в следствие на установените нарушения, а те са именно в инвестициите. Базират се също и на доклада на АДФИ (Агенция за държавна финансова инспекция), който констатира ред нарушения по заобикаляне, по-скоро, Закона за обществените поръчки.

Водещ: Така. Това е много интересна тема, между другото.

Веселин Найденов: Тя тепърва, предполагам, много ще се развива, но ние констатираме също, че ЧЕЗ има действия по превъзлагане на определени дейности.

Водещ: За да го кажем… понеже виждам, че се опитвате да говорите, как да кажа политически правилно, за да го обясним на хората по-лесно – ЧЕЗ възлагали една своя поръчка на собствена своя дъщерна фирма и парите са минавали от левия джоб в десния.

Веселин Найденов: Това не бих могъл да го коментирам, но тъй като има дружества, които биха твърдели, че това е търговска тайна и биха могли да получат някакви вреди от това…

Водещ: Това вече стана ясно в общественото пространство.

Веселин Найденов: Не е в такава дълбочина все още ясно какво се случва там. Ние имаме информация, тя е сериозна, но не бих искал да коментирам все още.

Водещ: Факт е, че препоръчвате да започне процедура за разглеждането и евентуалното отнемане на лиценза значи, че нарушенията са достатъчно сериозни.

Веселин Найденов: Достатъчно сериозни са. И тук става въпрос за един системен нарушител в лицето на ЧЕЗ и групата ЧЕЗ, която осъществява дейността си в България, тъй като има редица неизпълнения на актове и на закони в България.

Водеща: Другият от тях, един от основните е, че компанията е отчитала потребление на абонатите си на три месеца, което по българския закон е абсолютно…

Веселин Найденов: Искам да ви коригирам, не на три месеца, над един месец се отчита.

Водеща: Над един месец.

Веселин Найденов: Над един месец.

Водеща: Но вчера сте посочили на три.

Веселин Найденов: Неточно сте разбрали, може би трябва да…

Водеща: Добре.

Веселин Найденов: Има едно решение на ДКВР, 157, с него се спира тримесечното отчитане за ЧЕЗ и се оказва на останалите енергийно-разпределителни дружества задължително да отчитат потребената електрическа енергия в рамките на месец. Не може да бъде по-дълъг срок.

Водеща: ЧЕЗ обаче не го прави.

Веселин Найденов: ЧЕЗ още тогава не го направи, в тримесечния… в срока, който му беше оказан заради, което беше глобен с 250 000 лв. от ДКВР са протоколно решение, 43 мисля, че беше, не мога да вик кажа.

Водеща: Глобен е тогава ЧЕЗ, но той въпреки всичко не променя…

Водещ: Въпросът е, че го имате черно на бяло така или иначе.

Веселин Найденов: 43 от 1 януари 2009 година

Водещ: Чуваш ли годината? 2009-та.

Водеща: 2009-та.

Веселин Найденов: 2009-та, след което те обжалват това решение и, въпреки че то им а незабавно решение, те искат да спрат действието. Но Върховния административен съд отхвърля тяхното искане. И в последствие отхвърля искането по същество и по жалбата на ЧЕЗ.

Водещ: Г-н Найденов, има следния въпрос.

Веселин Найденов: Аз искам да ви уточня защо е системно и, че имаме ние даже неизпълнение на съдебни решения, на Върховния административен съд. След като Върховният административен съд след обявяването на решение от 12/767 от 29.10.2009 година по административно дело 95’/19 от 2009 година, петчленен състав, това вече е необжалваемо, това решение. То влиза незабавно и въпреки това…

Водещ: И въпреки това ЧЕЗ не са го спазили.

Веселин Найденов: ЧЕЗ не са спазили този срок, за което пак по наше искане бяха санкционирани.

Водещ: Имам много конкретен въпрос – кога започнахте тази проверка?

Веселин Найденов: Тази проверка сега, която е или от предходните случаи?

Водещ: Да, тази.

Веселин Найденов: Тази проверка започнахме на 12 февруари тази година.

Водещ: На 12 февруари. Добре, тоест за една седмица сте отметнали сумарти работа, както се казва и стигате до извода, че има възможност да се започне процедура по отнемането на лиценза. Защо, след като от 2009 година има такива сигнали, това трябваше да се случи чак сега? Разбирате ли защо ви питам, защото обществото в момента си казва – ето, какво се случи – излезе министър-председателят и каза – отнемайте лиценза, прокуратурата козирува, изпълнява за една седмица и ето ви, готово, отнемайте лиценза на ЧЕЗ. Какво правихте през тези три години и половина, че не го свършихте, а го свършихте за една седмица?

Веселин Найденов: Ние не можем да заменим контролния орган. Прокуратурата не извършва контролната дейност в България. тя не е слънце да изгрее навсякъде. Отделът, който представлявам в момента пред вас, е надзор, състои се от шест човека, с ръководителя седем. Нашата цел е да активираме дейността на контролните органи, а не да ги заместим. Прокуратурата не може да замести...

Водещ: Добре, но това не е извинение.

Веселин Найденов: За кое.?

Водещ: За това, че след като има данни от 2009 година, се случва в 2013 година, миг преди да падне правителството.

Веселин Найденов: Казвате силни твърдения.

Водещ: Да.

Веселин Найденов: И за прокуратурата, и за правителството, за което се надявам да грешите. Но в крайна сметка ние сме предприели съответните действия и в годините извършваме проверка.

Водещ: Факт е, ние не ви обвиняваме за това, че сте ги предприели, а за това, че ги предприемате късно.

Веселин Найденов: И извършвайки тези… Напротив, не са късно.

Водещ: Хората трябваше да излязат на…

Веселин Найденов: Не са късно действията ни, тъй като ние не можем да поискаме ЧЕЗ да бъде лишен от лиценз, без да има съответни тежки нарушения.

Водещ: Така.

Веселин Найденов: В крайна сметка, АДФИ докато не констатира тези неща и ние докато не констатираме тези забавяния на решенията с месец, със съответните срокове… Тук няма нищо общо изпълнителната власт с нашите действия. Благодаря на АДФИ, че си свърши бързо и коректно работата – те са част от изпълнителната власт, но това олицетворява взаимодействието между властите, а не това, че някой ни е наредил на нас. Такова нещо няма, можете да бъдете спокойни – съдебната власт е независима. Ние преценяме кога да влезем и къде да влезем. Ние преценяме какви действия да предприемем и още в началото на проверката, при констатирането на това, че не се спазва Решение 157 на самата комисия – тя трябва да иска изпълнение на това решение, тя трябва да съблюдава изпълнението на нейните актове, катализирахме тези процеси, които са. Ние не можем да заместим органа, искам това вие да бъдете наясно.

Водещ: Добре.

Водеща: Добре.

Веселин Найденов: Ние може да катализираме тяхната дейност чрез /…/

Водеща: Както сте и направили.

Веселин Найденов: Да.

Водеща: Надяваме се да има достатъчно основания за образуване и на дела, които да вкарат отговорните в съда.

Веселин Найденов: Бих искал да направите разлика между наказателно-правната работа.

Водеща: Правим, правим.

Веселин Найденов: Защо? Молбата ми е… Защото нашите действия в момент касаят много повече хора. Едно наказателно производство ще персонализира отговорността само на един човек, но няма да има ефект и то ще бъде с конкретна наказателна отговорност.

Водеща: Добре.

Веселин Найденов: Но тези действия по лишаването на ЧЕЗ…

Водеща: Не е ваша работа, така е.

Веселин Найденов: На комисията, но е по наша инициатива.

Водеща: Но е по ваша инициатива. Вие ще направите такава, предполагам, точно защото…

Веселин Найденов: Направена е.

Водеща: Добре, ще има. Искам към една друга тема, много кратък отговор – възможно ли е заместник-главен прокурор да възложи с писмена заповед, пряко, на един-единствен прокурор да контролира преписки? Възможно ли е само и единствено с писмена заповед да се случи това?

Веселин Найденов: Аз предполагам, че това е минало през системата за случайно разпределение на дела в…

Водеща: В случай, че не е минало през тази система?

Веселин Найденов: Ами, не би трябвало да се случва такова нещо, тъй като Законът за съдебната власт разпорежда, че преписки и дела се разглеждат по случаен принцип на разпределение, след което заместник-главният прокурор, или съответно завеждащият отдел, или съответният ръководител в даденото звено поставя резолюция на кого да бъде, но след случайното разпределение.

Водеща: След случайното.

Веселин Найденов: Да.

Водещ: Така, това е важно уточнение.

Водеща: Много ви благодаря.