Заместник главният прокурор Борислав САРАФОВ: Забравете заклинанието „Ще те дам на прокурор"!

7 Февруари 2013 г.

- Г-н Сарафов, въпреки че трябва да си говорим по „концептуални" теми, няма как да не започнем с атентата срещу Златомир Иванов - Златко Баретата. Едно, че за първи път в историята на България подобен кървав екшън се разиграва пред парадния вход ...

- Г-н Сарафов, въпреки че трябва да си говорим по „концептуални" теми, няма как да не започнем с атентата срещу Златомир Иванов - Златко Баретата. Едно, че за първи път в историята на България подобен кървав екшън се разиграва пред парадния вход на Съдебната палата. И второ - вие имате основен принос за 8-годишната присъда на бившия командос...

- Така е. През годините срещу Златомир Иванов са били образувани няколко досъдебни производства, но само по едно от тях той получи ефективна присъда - 8 години лишаване от свобода. И то за организирана престъпна дейност.

- Баретата наистина ли е престъпен бос от много висока класа?

- Според доказателствата, с които разполагаме, категорично да - такъв е! За изграждането на неговия ореол принос имат и медиите, но това не променя кой знае колко нещата.

- Като казахте „ореол", смятате ли, че стрелбата срещу Баретата е знак към Брюксел, че държавността в България отново е в период на полуразпад?

- Да се говори за брутално посегателство срещу държавността или за институционална безпътица ми се струва доста пресилено. Няма спор, че това е брутален акт, но такова е всяко убийство. Отделен е въпросът, че посегателството беше извършено на стълбите пред Съдебната палата. А разсъжденията в посока „полуразпад" са част от опитите за митологизиране на „всесилната" организирана престъпност.

- Конкретният повод за разговора ни е посещението на магистрати в Кралство Испания по проект на ОПАК за укрепване на капацитета на държавното обвинение при изграждането на специализираните прокуратури. Не Ви ли се струва, че от десетина години изучаваме испанския опит в тази област, но продължаваме да сме далеч от резултатите им?

- Обмяната на опит трябва да е непрекъснат процес, който тече в реално време. Както престъпността се развива, мутира и търпи реформи, така и ние трябва да се променяме всекидневно. Абсурдно е организираната престъпност отдавна да е мултинационална, а прокуратурите, полицейските и специалните служби да работят „самосиндикално", т.е. на национално равнище. Длъжни сме непрекъснато да сближаваме позициите си, да обменяме добрите си практики, да се учим взаимно от грешките си...

- На теория е така, но на практика? Вие например какви добри идеи си „донесохте" от Испания, където за една седмица през октомври участвахте общо в 14 различни работни срещи?

- Лично аз си „донесох"... полезни професионални контакти и една изключително рационална испанска практика, която би могла да спести на всички много средства и нерви. Към Специализираната прокуратура за борба с корупцията и организираната престъпност, известна като „Антикорупция", са изградени четири помощни звена от висококвалифицирани експерти. В първото работят представители на Националната полиция с опит в борбата със стопанските престъпления, организираната престъпност, прането на пари. Второто помощно звено е от експерти на Гражданската гвардия, опитни в контрола над оръжията и взривните материали, контрабандата, бреговата охрана, сигурността на летищата, пристанищата и сухоземните ГКПП, на държавните институции и сградите от обществен интерес. В третото звено работят експерти от Държавния одит на Кралство Испания, специализирани в разследването на измами, свързани с държавни и европейски субсидии; източване или умишлени фалити на държавни дружества; банкови и застрахователни измами...

В четвъртото помощно звено са назначени експерти от данъчната администрация, чиято „грижа" са държавните приходи, данъците, банковите сметки, финансовите операции. С всички произтичащи от това последствия - пълен достъп до имущественото състояние на физически и юридически лица, до банкови сметки, до задгранични финансови операции и т.н. Експертите от тези помощни звена са на разположение на прокурорите както при разследване на престъпления, така и за консултации по различни въпроси от съответната експертна област. Чрез тях на разположение на прокурорите са специализираните бази данни, както и други материални и човешки ресурси на институциите, от които са назначени експертите.

- Специалистите в помощните звена от кого получават заплатите си?

- Те са на работа в Специализираната прокуратура „Антикорупция", но получават заплати от Националната полиция, Гражданската гвардия, Държавния одит и данъчната агенция, така че държавната хазна не прави допълнителни разходи за дейността им.

- Има ли шанс нещо подобно да се случи и тук?

- Надявам се. Лично аз бих приветствал едно такова нововъведение: в НАП да бъде обособено звено, на което да бъдат възлагани експертизите по най-сложните и тежки финансови и данъчни дела.

- Г-н Сарафов, от край време се знае, че 97-99% от тамошните дела срещу организираната престъпност приключват с осъдителни присъди.

Защо ние все още сме далеч от подобна статистика?

- Това не е вярно. Равносметката на българската прокуратура е горе-долу същата - 96-97% осъдителни присъди. Лошото е, че малкият процент оправдателни присъди са все по т.нар. шумни дела, свързани с корупция по средните и по-високите етажи на властта. Но по делата срещу организираната престъпност няма провал. Всъщност вие знаете ли поне едно дело срещу организирана престъпна група, по което през последните няколко години да е отчетен провал или да има оправдани знакови фигури?

- Срещу Маргините например.

- То започна доста отдавна, през 2005 г., по времето на главния прокурор Никола филчев. Между другото, то е и единственото, което може да бъде отчетено като провалено. След идването на Борис Велчев друг подобен фал няма. Т.нар. Братя Галеви са осъдени. Защо не са в затвора, е друг проблем. Златко Баретата - осъден на първа инстанция. Данчо Пръча - осъден. Атанас Мъндев - осъден. „Килърите" - осъдени. „Наглите" - осъдени. Кое знаково дело е провалено?

- А делото „САПАРД"?

- То не е за организирана престъпна дейност, а за корупция и източване на еврофондове.

- Но Европейската комисия продължава да ни дърпа ушите?

- Защо някой не отчита реално свършеното от прокуратурата, а всички се вторачват в шепа дела - това аз не се наемам да коментирам. По въпроса за кадруването обаче съм категоричен: преди време може да е било по неясни правила, но от няколко години ситуацията се променя непрекъснато - към по-добро. Отделен е въпросът, че прокуратурата буквално е задръстена от сигнали и жалби, сякаш контролните органи на държавата не съществуват.

- Защо не направите нещо по въпроса? Наистина е ненормално 1600 прокурори да обработват по... 300 хил. преписки годишно?

- Ето затова е необходима обмяната на опит с колеги от различни страни -както е случаят с Испания. Да видим как работят те, как функционират системите им, докъде се простира тяхната компетентност и с какъв процесуален инструментариум за пресяване на жалбите и сигналите разполагат.

Може би България е единствената държава членка на ЕС, в която все още съществува изразът „Ще те дам на прокурор!" Навсякъде другаде класическата закана е „Ще се видим в съда!"