Главният прокурор Сотир Цацаров: Натискът над правосъдието е болест, която не изчезва

21 Януари 2013 г.

- Как ще коментирате дръзкото покушение срещу лидера на ДПС Ахмед Доган, г-н Цацаров?

- Това е изключително сериозно посегателство нещо, което едва ли сме си представяли дори че може да се случи на обществената сцена у нас, и то по такъв ...

- Как ще коментирате дръзкото покушение срещу лидера на ДПС Ахмед Доган, г-н Цацаров?

- Това е изключително сериозно посегателство нещо, което едва ли сме си представяли дори че може да се случи на обществената сцена у нас, и то по такъв начин - буквално пред очите на всички. Това е един безпрецедентен акт, който поражда много въпроси, на немалка част от които отговор дължи именно прокуратурата. Затова задачата ни сега е не само да бъде извършено бързо разследване спрямо задържания вече Октай Енимехмедов. Задачата ни е и да осъществим резултатно разследване относно причините и мотивите за неговите действия, както и за евентуална съпричастност на други лица към тях. Наблюдението на разследването поема моят заместник Борислав Сарафов. Знаете, че веднага след съобщението за станалото в НДК изпратих на място градския прокурор Николай Кокинов, за да координира лично действията. Те се извършват съвместно с МВР както в София, така и в Бургас. Енимехмедов бе задържан за 24 часа, а с прокурорско постановление последва и задържане за срок от 72 часа.

- Извършеното не беше ли опит за убийство? Защо на Енимехмедов са повдигнати далеч по-леки обвинения?

- Досъдебното производство започна за опит за убийство. Първите експертни резултати относно оръжието обаче показаха, че се касае за газов пистолет с налични в него само три патрона - два сигнални (шумови) и един с т.нар. технически пипер. При това положение налице е т.нар. абсолютно негодно средство. Така в неделя са повдигнати обвинения за хулиганство, осъществено с особена дързост, и за закана с убийство.

- Каква е била целта на атентатора?

- Според съвсем началните данни той очевидно е искал да направи една изключителна публична демонстрация. Обяснява действията си с лични идеи за изява пред обществото и пред хората около себе си. На всички въпроси обаче ще може да се отговори, след като получим резултатите от назначената вече комплексна съдебнопсихиатрична и психологическа експертиза.

- Обещахте, че няма да се поддавате на политически натиск. Какво е политически натиск според вас? Шумните оценки на министри за съдии и прокурори не са ли именно проява на въздействие върху съдебната власт?

- Натискът, независимо дали ще се прояви в прекия смисъл на понятието или като „деликатни" опити за влияние в една или друга форма, винаги цели използване на прокуратурата и въобще на съдебната власт за решаване на политически или икономически проблеми. И изобщо за цели, различни от тези на правосъдието. Това е болест, чиито симптоми понякога намаляват, но за съжаление не изчезват. Не казвам, че аз съм този, който ще намери универсалното лекарство. Но гарантирам, че поне ще опитам. А за шумните оценки вече имах повод да заявя, че никой на никого не може да забрани нито да хвали,нито да критикува. Проблемът е, че понякога както хвалбите, така и критиките, макар и с различни адресати, са подчинени на една и съща конюнктура.

- Не одобрихте засипването на прокуратурата с десетки сделки от земеделското министерство и превръщането й в „държавен юрисконсулт". Но ще успеете ли трайно да се противопоставите на устойчивата тенденция обвинението да се превръща в арбитър на политически спорове?

- Държавното обвинение у нас се схваща като универсална пощенска кутия, където може да се изпрати всичко, което е гореща тема на деня, независимо от неговия обем и предмет. В кръга на шегата, прокуратурата се превръща в подобие на съществувалия в предишни времена Комитет за държавен и народен контрол. Това хаби време и ресурси, а те са за сметка на основната ни задача - борбата с престъпността.

- След изявлението ви министър Мирослав Найденов разговарял ли е с вас?

- Водихме разговор. Сигналът на министър Найденов действително съдържаше списък-таблица на 98 сделки и общо искане всички те да бъдат проверени за нарушения на закона. Веднага след това той ме увери, че списъкът ще подлежи на конкретизация и прокуратурата ще бъде сезирана допълнително само за тези процедури, за които има данни за допуснати нарушения. Такъв подход не просто стеснява кръга на проверката - той прави извършването й, както и реакцията по нея, осъществимо в неголям период от време.

- Известно е, че прокуратурата поиска възобновяване на делото „САПАРД". Имат ли основания подозренията, че прокурор Стойчо Ненков, който оттегли протеста срещу оправдателната присъда, съмнително е получил делото?

- Запознах се с делото, както и с начина, по който то е достигнало до прокурора, извършил оттеглянето на протеста. Съвсем скоро ще обявя какви действия ще предприема в тази насока.

- Кои са най-важните промени, които бихте искали да извършите в прокуратурата?

- Последният доклад на ЕК по Механизма за сътрудничество и проверка не претендира България да постигне стандарти в областта на правосъдието, които надвишават тези в останалите страни членки, а да въведе съпоставими с тях критерии. Не крия, че основната ми задача е изпълнението на препоръките в този доклад, а именно „реформа в структурата, процедурите и организацията на прокуратурата въз основа на независим функционален одит". Така от следващия месец ще пристъпим към формиране на екипа, който ще извърши предварителния анализ - прокурори и следователи, които добре познават системата, както и външни експерти. Целта е за максимум три месеца да се извърши пълна „снимка" на състоянието на прокуратурата - от кадрите и процедурите до финансите и материалното осигуряване. Резултатите от този „одит" ще бъдат огласени публично не само пред професионалната общност, защото обществото има право да знае как функционира система, която се издържа от данъците му. Ще последва не поредната стратегия за реформа, а проект на план за действие с конкретни стъпки и срокове. Ако Висшият съдебен съвет приеме този план, намерението ми е неговото изпълнение да бъде подложено и на т. нар. външен мониторинг - от независим съвет, състоящ се от представители на професионалните организации на прокурорите и следователите и на неправителствените организации, ангажирани с реформата в съдебната система. Целта е да има коректив, съвсем отделен от този на ръководството на прокуратурата. Тези стъпки бяха залегнали и в концепцията, която представих пред ВСС в хода на процедурата по избор.

- Заявихте желание да освободите от несвойствена работа прокурорите на първа линия, както и да спре кабинетното разследване. Как реално си представяте, че може да стане това, тъй като неведнъж подобни идеи са се разбивали на пух и прах?

- На първо място, колкото и парадоксално да звучи, необходимо е да „персонализираме" фигурата на наблюдаващия прокурор. По закон всяко досъдебно производство има прокурор, който го наблюдава, но за качествено разследване и ефективно обвинение в съда е необходимо той „да знае делото". А „да знае делото" означава, че прокурорът, който е започнал наблюдението му от самото образуване, е ръководил разследването, изготвил е обвинителния акт и е участвал лично в съдебното производство. Естествено, всичко това трябва да се извършва на екипен принцип, с разумно използване на специални разузнавателни средства, мерките за защита на свидетелите и т.н. Мога да изброявам още й още изисквания. Но преди да „натоварим" така наблюдаващия прокурор, трябва „да го разтоварим" поне от всички несвойствени функции и задължения - справки, проверки, отчетни форми и т.н. Които нямат нищо общо с пряката работа по разследването. Както и от значителния обем вътрешни актове, които не помагат, а пречат, защото се опитват да заместят дори закона. Трябва още да преодолеем свръхнатовареността в някои райони и да предприемем незабавни действия за заемане на свободните щатове. Не на последно място идва и честната система за кариерно израстване и поощрения при безукорна работа. Не просто нови изисквания, но и условия, които да позволяват на колегите да ги изпълнят.

В известен смисъл ръководството на прокуратурата се оказва длъжник на тези, които наричаме „редови прокурори". А нека не са заблуждаваме - основната тежест на работата е върху тях, най-вече в районните и в окръжните прокуратури.

- Обидчив ли сте? Какво ще е отношението ви към хора като съдия Калин Калпакчиев и адвокат Михаил Екимджиев, които заявиха несъгласие с избора ви?

- Обидчив? Ако живеем с мисълта, че сме обидени, няма да можем да вършим дори ежедневната си работа. Не е ли така? Не мога да се обидя на Калин Калпакчиев за текста, който прочете като отрицателно становище за кандидатурата ми. Той е член на Висшия съдебен съвет и безспорно има право на своя позиция, която изказа на глас. Тя бе негативна за мен, но сама по себе си е позиция и това заслужава уважение. А за адвокат Михаил Екимджиев - нека кажа само, че имам ясна представа за целите, които определят поведението му. Но винаги спазвам едно правило - не ги коментирам.

- Ще се преборите ли с ореола си - фаворит на властта?

- Това е всичко друго, но не и ореол. Аз бих го нарекъл етикет, пришит пак по време на това, което от процедура се превърна в кампания. Срещу такова нещо - независимо дали ще го наречеш ореол или етикет - не можеш да се бориш. Можеш да показваш какъв си и какъв не си само с онова, което правиш.